Blir det inte ett väldigt dyrt projekt för att samlokalisera följande funktioner:
- Två Räddningscentraler.
- Trafik Stockholm som dirigerar 3 vägassistansbilar.
- SL trygghetscentral som leder vakterna i T-banan.
- SOS-Alarm som endast blir en telefonväxel (om Medhelp fortfarande har ambulansuppdraget när centralen kommer igång.
Som jag förstått det så kommer följande funktioner att INTE ingå i samverkanscentralen:
- Polisens LKC
- Medhelps larmcentral för sjukvårdslarm och ambulansdirigering.
- SLs Trafikledningar för Tunnelbanan och lokalbanorna.
- SLs Trafikledningar för busstrafiken.
För att fylla i lite om Trafik Stockholm:
Härifrån dirigeras 4 vägassistansbilar (2 öronmärkta för Södra Länken-området,2 för övriga vägnätet), 2 Vägvakter (norr och Syd, 2 inhyrda bärgare (i rusningstrafik).
(Anspänningstiden vid insatser i Södra Länken är 90 sekunder och iom att vi alltid finns i omedelbar anslutning till tunnlarna så är vi på plats hypersnabbt :-) )
Man hanterar alla typer av störningar,hinder och olika typer av skador som uppkommer dagligen.
Härifrån länkas kamerabilder till Polis och Brand vid insatser.
Härifrån sköts även stora delar av vägnätet i flera andra län i Svealand och Uppland.
Trycket är ganska hårt dagtid på centralen.
Vägassbilar, vägvakter och bärgare kommunicerar på Rakel helt och hållet på gott och ont,länkning mellan oss och blåljusmyndigheterna som klarades galant på S70/S80-tiden går nu via: Vägassbil/bärgare - Trafik Stockholm - LKC/SOS - patrull/brandenhet/ambulans ... och tillbaka samma väg.
Ibland är fungerar detta sådär kan jag tillägga..och tar ofta alldeles för lång tid!