Jag tycker mig kunna urskilja några tungt vägande argument bland alla era erfarenheter: Bland annat att man vill ha ett flexibelt fordon, som funkar för terränguppdrag såväl som för snabba insatser, och då är både goda terräng- och landsvägsegenskaper viktiga; att Defenderns konkurrenter är tillräckligt duktiga på att ta sig fram i skog, mark och på oplogade vägar; samt att förarmiljön i Land Rovern inte är tillfredsställande för långväxta svenskar.
Utöver detta - och rätta mig nu gärna om jag har fel - är väl storskalig slangutläggning numera relativt ovanlig, förutom vid omfattande skogsbränder (visst har vi avhandlat den frågan i en annan tråd?). I rollen som slangutläggare kan jag tänka mig att Defendern var ett mer givet val. Intressant i det sammanhanget är att vi tycks ha en annan filosofi än exempelvis tyskarna med deras Schlauchwagen, fullstora lastbilar enbart ämnade för att lägga ut massor och åter massor med slang.
Jag vill med detta inlägg inte på något vis sätta punkt för denna diskussion, utan bara tacka för alla intressanta och lärorika inpass hittills! Om diskussionen utvidgas till att handla om terrängbilar i ett större perspektiv gör inte mig ledsen, men forumcheferna har måhända en annan syn på den saken.