Författare Ämne: Lund 263-2040 container  (läst 36321 gånger)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #15 skrivet: 21:35 - 16/09 2012 »
Jag vet inte varför man valt numren som man har gjort. Jag tror dock att 263-2040 har fått "översatt" detta från det gamla numret 32304. Bilen har trots allt haft vattencontainer och det finns de i Lund som saknar tankenheten i styrkan.

Löddeköpinges bil 263-4040 var från början 32614 (vet inte om den hann märkas 263-3040 innan den flyttades från Eslöv). Här har kanske 4-an ärvts med av bara farten.

Att snålstyra radionumren i Rakelsystemet kan ha sina problem. Malmö Centrum har en dykbil 261-1460 och pumpbilen SMC har 269-1160. Enligt boken skulle pumpbilen heta 269-1460. Eftersom det är de fyra sista siffrorna som man använder i det dagliga språket är det en risk för förväxling. Regionala fordon används ju också lokalt. Just siffran 6 i sjätte position kan användas till väldigt många olika fordon på en och samma station och då är risken stor att det blir trångt.

Apropå förväxlingsrisk: Inom Rsyd har Malmö zon 61 (261-1xxx) och Lund zon 63 (263-2xxx). Rätteligen borde Lund ha 263-1xxx eftersom den är största kommunen i zon 63. Men pga det nära sammarbetet som finns inom Rsyd fann man förväxlingsrisken uppenbar och man slopade 1xxx i zon 63.

Men detta kan väl inte bara vara ett skånskt problem. Någon som känner till detta på andra ställen?
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #16 skrivet: 05:57 - 17/09 2012 »
Löddeköpinges 4040 har aldrig haft RAKEL-nummer under sin tid i Eslöv.
Har själv bilder på den från November 2009 då den flyttats till Löddeköpinge. Radionummer och märkning var då 368.

När det gäller att hoppa över något "tusental" bland områdena i en zon så finns det fler exempel på nära håll.

Skåne.
Zon 61 är bara Malmö-Burlöv (1000 & 7000)
Zon 62 använder alla områden.
Zon 63 här har som nämts område 1000 hoppats över vilket annars borde varit Lund
Zon 64 använder alla områden
Zon 65 här används inte område 5000, Osby blev istället 8000

I Halland (Zon 55) används inte område 2000 utan Laholm blev 8000 istället
Troligtvis eftersom man gränsar till Ljungby som är 67-2000.

Scaniaolsson
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #17 skrivet: 15:24 - 17/09 2012 »
263-4040 hette som Scaniaolsson sa aldrig 3040 i Eslöv. Den hette 614 även en längre tid innan den driftsattes i Löddeköpinge, innan all tjänstgörande personal utbildats på den. Det var inte många på stationen som kört växelflak innan, eftersom Kävlinge Kommun aldrig haft en lastväxlare. Sedan märtes den 368 i takt med att all personal var klar, sedan bara någon månad efter märktes den 263-4040, fick ny dekor, samt Lunds gamka vattentank. Var gamla Eslövstanken står vet jag inte. Till bilen finns som sagt även SMC containern och vad jag upfattat som en sanerings-och storskadeplatscontainer. Enligt rsyds hemsida har station Kävlinge särskild kometens kemsanering så det hänger kanske ihop där.

Vad 2040 beträffar tycker jag det är lite synd att man inte märker om den till, t.ex. 2060, om det inte redan finns på stationen. Egentligen borde hela ekipaget flyttas till jägersro eftersom det är deras kompetens som finns lastad på bilen, men det kanske finns en anledning till att det blivit så.

Medans vi är inne på tungräddningsgrejor och sånt som fanns i containern: varför tog man bort M307? Var den för gammal eller? Även när man flyttade fd. 368 från Lödde till Genarp (MB Unimog med kran) tog man bort kranen och kallar den nu slangjeep. Så från två kranbilar till noll i Rsyd. Anledning till att man bara kör räddning i en container, finns det en bra sådan?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #18 skrivet: 16:40 - 17/09 2012 »
Vad gäller 32614 som blev 32368 så berodde det väl på att 32364 ännu inte flyttats till Kävlinge som 32374.

Beträffande ex terrängbilen 32368 så flyttades den först till Eslöv. Den stationen var tänkt att ha djurräddning som specialkompetens. Det hela rann ut i sanden och när det var diskussion om vad man skulle göra med bilen hörde man av sig från Genarp. Man hade tidigare haft terränggående slangbil där vilken man saknade och därför flyttades bilen dit. Någon djurräddning var inte aktuell (specialkompetensen i regionen finns i Östra Grevie inom Vellinge kommun) varför man plockade bort kranen.

 
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #19 skrivet: 17:53 - 17/09 2012 »
När det gäller numrering så är kanske saker och ting på gång inom Rsyd!

I samband med pågående omplacering av släckbilarna plockas både emblem och radionummer bort. I stället finns en liggande vit A4-skylt tejpad innanför rutorna på vilken radionumret i svart anges. Exempelvis har gamla 263-2020 fått sådana tillfälliga skyltar med det nya numret 263-2110, Jägers gamla 261-1210 är numrerad 263-2020 och en fd Stockholmsbil 20173 som för några år sedan hamnade i Löberöd som 32631 har nu 261-1610 på skyltarna.

Vi får väl vänta och se...
« Senast ändrad: 17:57 - 17/09 2012 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #20 skrivet: 20:52 - 18/09 2012 »
Jo, 364 blev 374 väldigt snabbt. Har ett par väldigt dåliga bilder från  090401 då fd 371 (PGM 303, Volvo FL10) märkt 362 som reservbil i Lödde, samt lastväxlaren med nummer 614.

tack för svaret med kranen! har haft en undran om det ett tag  :)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Lund 263-2040 container
« Svar #21 skrivet: 14:17 - 19/09 2012 »
När det gäller nummerändring så får vi inte glömma en sak: Det tar en viss tid från det någon i organisationen beslutat om nummerändringen tills den i praktiken blir fysiskt genomförd. Idag anlitar man företag som kommer och "klistrar", tidigare hade man en låda med siffror/bokstäver i standardtypsnitt som köpts in från lokal reklammaterialfirma och som snabbt kunde öppnas när det var dags.

Sen ska numreringen synkas med radiosystemet, datorer och vad du vill.

Förr, innan dekalfoliernas tid, tog det lång tid. Då skulle ytan maskeras, siffran/bokstaven skäras ut och den frilagda ytan målas. Till detta kom torktiden. Då fick bilen tas ur tjänst nåogon dag.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening