Det har försvunnit ganska många Unimogar från de svenska räddningstjänsterna under de senaste åren. I många fall har man ersatt dem med fyrhjulingar, fyrhjulsdrivna "standardpickuper" eller bandvagnar.
Precis som Mattias har jag uppfattningen att man ibland har behov av en "riktig" terrängbil i lagom storlek. Unimog 416 har en totalvikt på ungefär 6,5 ton. Tyvärr har ju Unimog tagit bort modellen U20 ur sitt program. Den var utmärkt i storlek med hög lastkapacitet trots små yttermått men försäljningsvolymerna blev för små. De minsta Unimogarna i dag är UGE med 10,0 tons totalvikt och UHE med 10,3 tons totalvikt.
De tidigare nämnda två Bucher Duro som finns i Sverige ersatte båda varsin Unimog 416. Vad jag har förstått är Bucherbilarna inte särskilt populära på de båda kårerna. För ett antal år sedan provkörde jag både på väg och i lättare terrräng. De känns spartanska men är enkla att köra.
Både Iveco, Mercedes, Renault och MAN är ju stora på fyrhjulsdrivna utryckningsfordon i mellanklassen längre söderut i Europa. Det handlar om exempelvis terrängbärgare, släckbilar och slangutläggare.
Iveco Daily 4x4 som svensk brandbil finns vad jag vet bara i Falkenberg. Den stämmer ju bra vad gäller totalvikt men den är inte en "terrängbil" i grunden. Då kan man också tänka sig exempelvis Mercedes Sprinter.
Väljer man att ta en mindre terrängbil kan man tänka sig Land Rover Defender som ju faktiskt också är en "riktig" terrängbil men med klart sämre lastkapacitet än en Unimog.