Som barn på Rosengård minns man en hel del av fordonen
Ljudet från dom "manliga" Magirus Deutz motorerna kunde höras lång väg och alla barnen visste att,nu kommer brandkåren...
Brandchefens bil hade som du/ni skriver speciella signaler och dom kommer man så väl ihåg,så även Björn Totting med sitt "eldröda" hår...
Dåtidens Basbilar kallades för medeltung medan M 32104/116 fick beteckningen tung,den fick jag se i aktion när ett tankbilssläp välte inne på Shells automatmack (Von Rosens väg) någon gång under 70-talet.
Avspärrningen runt olyckan sträckte sig till kanten av bensinmacken och "alla" på Rosengård var där för att titta
Hävarna var ett kapitel för sig själv,ingen av dom kom under gångbroarna på Rosengård,så dom fick parkeras strax innan,blev det kris så kunde dom köras på cykelbanorna för att komma fram till brandplatsen,stegbilarna däremot gick under broarna till allas stora glädje.
Kranbilen var inte så kraftfull som den ser ut på bild,man gjorde ett försökt att lyfta en holländsk lastbil som bokstavligen hade flugit av motorvägen (geting i hytten) men överlastsignalen varnade konstant så det blev till att ringa efter en "riktig" kranbil...
Tidningen Sydsvenskan har ett digitalt arkiv där man kan titta på bilder och skriver man vindsbrand i sökrutan,då får man bland annat fram en bild på Hävare nr 2 släckandes en vindsbrand tillsammans med en av dom andra hävarna i Malmö.
http://bilderisyd.se/index.php/1984/kk130625027Lägger även in länken på en annan bild där man verkligen förstår skillnaden i säkerhetstänket,en man på balkongen högts upp i höghuset där det rasar en vindsbrand,han bestämde sig för att gå ner när det blev för varmt ...
http://bilderisyd.se/index.php/1970/KR130130024Hävaren M 32 127/113 (HZZ010) är till salu och finns uppställd sedan några år i en hage längs med väg 11,delen mellan Staffanstorp och Dalby,pris okänt och skicket är nog inte 100% men kanske värt att renovera för någon med tid,pengar och känsla...
Har för mig att något museum längre upp i Sverige har en av dom andra hävarna,bild visades i Landet Runt för några år sedan men jag gör som "alla" andra,frågar istället för att leta...
Tack Lars-Owe Göthe och ni andra som har fått ihop en sådan fin sida !