Bilen på bilderna som signaturen volvo940polis har lagt in är gamla M 619.
Bengt Johansson som finns här på forumet tog en bild på fordonet år 2005 och ber vi snällt så kanske Bengt vill visa den igen...
Jag har sparat ner bilden på min dator men upphovsrätten tillåter knappast att jag lägger ut Bengts bilder till allmän beskådan.
Volvon är utan tvekan av årsmodell 1989 eller nyare men eftersom regbeviset säger 1990 så är det säkert så...
Dom "välvda" rektangulära strålkastarna kom 1981 då Volvo 240 fick en rejäl ansiktslyftning.
Ã…rsmodellerna 1979-1980 hade också rektangulära strålkastare men endast på den lite dyrare GL-modellen,DL hade fyrkantiga lyktor och båda var platta och inte som 1981-1993 då strålkastarna blev lite mer rundade i hörnen och en aning utåtbucktande.
Volvon på Brandmuseets hemsida är troligtvis av årgång 1978 om dom inte har bytt speglar på fordonet,ovala svarta fanns endast 1978 medan dom var kromade 1975-1977 och dom var rektangulära (svarta) 1979-1980,därefter fick 240 som sagt var en rejäl facelift och inte speciellt många karossdelar passar mellan dom olika "ansiktena" men väl mycket av det tekniska...
Bilen har som nämnts nyare kapslar och ser jag rätt så har den även fått ett lager svart färg på ovansidan av stötfångarna.
Lägger in en länk till en samanfattning av dom olika årsmodellerna
http://www.240sidan.com/240.htmlHar personligen ägt en 77:a,82:a och en 87:a av denna ganska så Svenska vagn...
Komplettering:Sidomarkeringsljuset bak på sidan (i den vita stripen) gör att antalet årgångar krymper till två dvs. 1977-1978