Det är länksidan jag saknar, och den är för mig mycket betydelsefull! Du säger att man hittar allt på Google. Måhända, men jag är ingen van surfare och jag vet överhuvudtaget inte vad jag skall söka på för något. Jag skulle aldrig vetat att det finns något som heter t ex "BOZ-fahrzeuge" om jag inte sett det på länksidan. Och om jag söker upp "Utryckning Örebro" så kommer det minst 10 olika alternativ med de orden innan jag hittar just den för oss intressanta sidan. Och ibland hittar jag den under en rubrik och nästa kväll under en annan rubrik. Beroende på vad man söker kan det komma upp 100-tals svarsalternativ och så skall man bland dessa försöka hitta godbiten. Så vad är det som är enklare med Google?
Självklart är tidningen och möten det primära med SUF men tiden däremellan är ju mycket av livet s a s internet-baserad och då tycker jag SUF borde försöka inta rollen att vara dominerande där, åtminstone i Sverige. Det kommer säkert att spilla över i resten av cyber-rymden. Om blåljusintresserade upptäcker att SUF:s hemsida har allt, dvs även länksidan, tror jag säkert intresset ökar för dels tidningen som föreningen i stort. Om man därutöver begränsar tillgängligheten på delar av hemsidan så inser säkert en del "russinplockare" att det är nog lika så bra att slanta upp en årsavgift för att få se allt.
Naturligtvis finns det ingen orsak att ha med länkar till kommuner vars hemsidor inte visar annat "brandinnehåll" än telefonnummer dit man ringer för att få eldningstillstånd. Det där ger sig i långa loppet. Så jag ställer inte krav på att webmasters varje kväll skall scanna av varje länksida för att se om den är intressant eller inte. Där bör, som sagts, vi användare visa ett litet större intresse och tipsa om sidor som är nere eller totalt ointressanta.
Kanske inte att vi tappar medlemmar om länksidan uteblir. Däremot kan vi troligen attrahera nya medlemmar genom att försöka vara så heltäckande som möjligt. Och det är ju en het fråga eftersom medlemsantalet stagnerat och vi behöver bli fler!
Simon sade ju i förrgår att ni "flaggat för" att länksidan återinförs. Skall jag tolka ditt inlägg som att så inte är fallet?