Jag tänkte om inte vinschen är bra för egen del? Exempelvis att dra loss sig själv om man kör fast eller om man behöver dra sig upp för en brant och hal backe vintertid?
Skönt att ni har extraljus nu i alla fall, får väl hoppas att släckbilarna kompletteras med det när de åker ut på "ytterstationerna"
Nu är jag förvisso inte på Värmdö, men har dock frontvinsch. Nej, frontvinschen används ytterst sällan till egna fordon. Kör man fast förstabilen så vill man ju oftast snarare bakåt, ditåt marken höll. Ingen större nytta med sin egen frontvinsch då. Ibland kommer dock förstabilens vinsch till nytta när någon försökt vända eller parkera tankbilen på lite onödigt svag mark. Går man i diket rejält så är det bara att bita i det sura och ringa en tungbärgare. En femtons vinsch monterad strax över marken förslår ingen stans i det läget.
Så nyttan med vinsch är för kättingdrag, om man använder den metoden, stabilisering av välta fordon, säkring av fordon i slänter, släpa undan saker som är i vägen, släpa undan fordon som hotas av brand osv. Eftersom vi där jag jobbar har avtal med trafikverket om att lämna vägen i farbart skick så vinschar vi ganska ofta fordon av vägbanan eller in på någon parkeringsficka eller så varifrån bärgaren kan hämta dom.