Då kan vi avrunda den här diskussionen och konstatera att mina teorier höll. Regent fann det jag sökte på nätet. Registreringshandlingarna finns inte längre på Landsarkivet i Lund. Helt borta!
Följande gäller alltså:
Scania-Vabisbussen M 11112, årsmodell 1932, registrerades 1932-09-16 på Malmö Stads Spårvägar. Den betraktades som en prototyp till kommande busserie litt. A och fick individnummret 12. Den var föremål för ständiga förändringar, bland annat byggnation av gengasaggregat och besiktigades ett tiotal gånger mellan 1932 och 1941. Därefter meddelade ägaren MSS att bussen tills vidare icke kommer att användas. Därmed blev den avförd ur registret den 31 december 1941. Dock genomfördes en besiktning den 24 november 1942.
Fortsättningen är nu bekräftad efter att Regent sökt på svenskbusshistoria.se och där får vi veta att MSS behöll bussen till 1950-02-08 då Malmö Brandkår tog över den. Då var den redan ombyggd till bärgningsbil. Ombyggnaden måste ha genomförts någon gång mellan 1942 och 1949. Jag har obekräftade uppgifter på att ombyggnaden skedde 1946. Bussens längd 9600 mm hade kortats av till 7650 mm och bredden hade ökats med 20 mm (!). Axelavståndet 5500 mm var intakt liksom totalvikten (en trägasdriven buss för 56 passagerare vägde 11680 kg totalt och det gjorde också bärgningsbilen med förare! Tjänstevikten hade däremot minskat med 730 kg. En yttre skillnad mellan bärgningsbilen hos MSS och när den rullade hos Malmö Brandkår var, förutom larmutrustningen också att man kortat av bränsletanken (minskat volymen) när den kom till brandkåren.
Malmö Brandkår sålde bilen till Hedbergs Bil AB i Malmö (Fordrepresentant) 1960-12-28 som vidarebefordrade den till en privatperson i Skurup.
Dags att justera innehållet i böckerna Från larmklocka till blåljus, sid 128 och Spårvägen i Malmö, sid 121.