I mitt svar utgår jag från Västerås/Västmanland.
Här har vi 2 större bärgarföretag, Ramströms & A-kåren.
Ramströms har som bekant blått bakåt. ( se annan tråd).
Jag ser stor vinst att bärgare snabbt kan komma fram till olyckor med allvarlig personskada.
Vi har haft flera bussolyckor med dödlig utgång då jag jobbat.
Ramström har då fått åka med poliseskort med sina lyftkuddar för att det var nödläge!
Där hade vi kunnat sparat minst en radiobil.
Sedan är det ju alltid en vinst i att kunna komma fram snabbt för att spara tid = ekonomi. Alla tjänar på det, yrkestrafiken, personbilar med folk som ska till jobb, möten etc. I och med den ökade trafiken och dessa vajrar ser jag gärna att samtliga bärgare blir utryckningsfordon. Vinsten är att du som förare ser/hör att brådskande fordon är i antågande. Med vajern menar jag att du i högerfilen slår av på tempot och ser till att utryckningsfordonet kommer före innan det blir enfiligt - köerna kan ju börja senare än jag ser dom. Jag säger inte att alla bärgare ska gå trängande i alla lägen, men då det krävs ska det kunna göra det.
Ambulanser, poliser kör ju inte utryckning till alla jobb, så varför skulle bärgaren göra det?
Jag tror att lilla mellanmjölkens land Sverige inte är redo ännu, utan det måste ta 20 år till innan det går igenom.
Sedan är det ju ALLTID en utbildningsfråga, lagstiftning och regelverk ska alltid följas!
Ingen kör trängande utan utbildning och att det är nödvändigt! Att kräva fri väg vet ju alla som sitter bakom en ratt på ett utryckningsfordon är ju att hastigheten är inte det som är viktigast, utan påkallandet av friväg även om det går i 5 km/h
Sedan kan det bara vara positivt att bärgarna får bestycka hela bilarna med rätt lampor runt om i blått och syns då de jobbar på väg! Detta med lite orange fram och blått bak tycker jag bara är halvmesyr!
Ser hellre helt om blått, än att vi blandar in ngr. nya färger också.
Tror inte heller att bärgarna kör sämre bil än många andra som idag får köra utryckning.
Men men det är min åsikt, och det var ju den du bad om!
Storstad, ja där har ni det nog ännu värre med all trafik??