Det som 19-16 skriver stämmer helt och så kommer det att vara fram till årsskiftet.
Det finns alltså två 1310 i tjänst samtidigt. Skälet är att det har varit lite inkörningsproblem med de nya bilarna och framförallt en intensiv diskussion inom räddningstjänsten. Vissa menar att de inte blir betraktade som riktiga brandmän om de åker med små bilar... Än så länge gäller att det efter årskiftet blir som jag har skrivit tidigare:
Har tänkt lite på detta med "inte betraktas som riktiga brandmän".
Det står även i senaste Utryckningstidniningen.
Är det ett argument för att "vägra" acceptera ledningens beslut?
Den nya 2 41-1310 var säkert inte gratis...
OM nu de har sådana invändningar så kunde de väll yppat det tidigare, för tror inte att allmänheten börjat håna när de kom, utan att detta sitter nog i själen hos de som jobbar på stationen att de inte
känner sig som riktiga brandmän? Kan ha fel, men min tanke.
Själv känner jag att nya 2 41-1310 känns om ett internationellt koncept.. Får en känsla av framtid & banbrytande!
Sedan är ju fullstora bilar säkert mera användbara med, ja mera av allt..
Men med närhet till heltidsstyrka & de trånga gränder i Torshälla + trånga stationen, så är säkert detta ett vinnande val & säkert mera användbart.
Borde man inte få bättre framkörningstider med den nya, känns smidigare än att komma med många ton släckbil när det verkligen gäller..?