Tierp har fortfarande Rosendals lastväxlare.
Vad har Rosendal för lastväxlare då?
Nu säljs vraket av Fyrislunds lastväxlare 2 21-1140 på KVD Kvarndammen
https://www.kvd.se/auktion/tunga-fordon/Volvo/FM12-Rep-objekt/628020
Rosendal har helt enkelt Tierps lastväxlare. Om man nu kan tala om att ett visst fordon är någon stations. Alla fordon är brandförsvarets och placeras där de gör bäst nytta på kort eller lång sikt. Rosendal var ju exempelvis helt lastväxlarlösa en tid när "deras" lastväxlare stod i Gimo innan de fick "sin" nya.
Så klart försöker man flytta fordon så lite som möjligt eftersom det alltid är lite utbildningsbehov när ett fordon flyttas. Men om man ser behov av att flytta eller byta fordon så gör man det. I fallet Tierp - Rosendal så har jag för mig att tanken på Tierps bil skulle rustas eftersom den läckte skum. Efter en noggrannare kontroll bedömdes det dock inte som lönsamt att rusta tanken utan en ny beställdes istället. I väntan på den nya så blev Rosendal återigen av med "sin" lastväxlare eftersom det bedömdes vara mer behov av en skumresurs i Tierp än tre i Uppsala. Nu är det ju lastväxlare, så man borde ju kunnat byta bara tankarna, men dels är det lite olika mellan olika lastväxlarfordon vilken utrustning som ligger i skåpen på tanken och vilken som ligger i skåp på bilen och dels är 221-5040 på något vis annorlunda än alla andra lastväxlare så den fungerar bara med sin egen tank om jag förstått det hela rätt. Alltså bytte man hela bilarna, med tankar, tillfälligt.
Jag skulle tro att det blir lite lastväxlarrokader här framöver i brandförsvaret när den tillfälliga begagnade lastväxlaren som nämndes nyligen i tråden får sin permanenta ersättare och när 4040 blir över när Östhammars BAS IV kommer. Någon eller några av 4240 (gammal), 5040 (udda på något vis enligt ovan), 1060 (gammal) lär åka ut skulle jag tro.
221-1060 är för övrigt gamla 221-4440 (Scania 142) nya nummer. Går som lastväxlare på serviceavdelningen för allehanda transporter.