Som vanligt så finns det betydligt mer intressanta aspekter än larmfrekvens och årsmodell att ta hänsyn till när fordon placeras.
I fallet med Storvretas bil så är det helt enkelt som så att den 1710 som Storvreta har nu är precis likadan som nuvarande reservbilen 1220, dvs förra generationens heltidsbil från stationerna i centrala Uppsala. Då det en fördel att ha två likadana släckbilar som reservbilar så får Storvreta den nyligen inköpta bilen och deras blir reservbil, även om den råkar vara något år nyare. På köpet får de även trafiktavla, vilket varit på tal för stationerna längs E4 ett tag, och kanske extra viktigt för Storvreta som inte har något mer tungt fordon att ha som barriär.
Varför är det då bra med likadana reservbilar? Jo, som brandman försöker man så gott det går hålla sig uppdaterad på de reservbilar man oftast får ut på station så man slipper rusa ner till station så fort man får reservbil och snabbutbilda sig. Då är det en fördel att flera reservbilar är precis likadana.
Jag tror inte att 1220 och fd 1710, vad den nu får för anrop som reservbil, kommer bli knutna till endera hel eller deltid - behoven skiftar alldeles för mycket från tid till annan. Men 1120, P93 från -89 håller sig på deltidsstationerna om inget alldeles oväntat inträffar. Den har lite mindre utrustning i sig.
Vad gäller ryktet om 1240:s död så verkar det vara kraftigt överdrivet. För nu har Rosendal en lastväxlare igen, och det är inte scanian som köptes in för att tillfälligt ersätta 1140, för den är i Gimo.
Slutligen - Gimos lastväxlare 4440 är såvitt jag hört snart tillbaka. Bilen var inte så illa skadad som det först såg ut.