Författare Ämne: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar  (läst 328230 gånger)

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #135 skrivet: 13:53 - 04/05 2015 »
Tierp får en ny 5010 (igen) i höst och då försvinner skärsläckarbilen 5060. Skälet är att heltidsstyrkan ska ha flera möjligheter att välja släcksystem direkt. Nya 5010 får därför både skärsläckare och CAFS som komplement till traditionellt vatten/skum. Någon släckbil till deltid verkar inte vara aktuellt just nu och styrkan i Tierp visste inte heller vad som händer med nuvarande 5010.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #136 skrivet: 20:01 - 05/05 2015 »
Hur gick de me bilarna som krockade! Blev de stora skador på dom?

Inget svar på frågan, men har sett att Rosendal kör med Östhammars 2 21-4010 av någon anledning..
Antar att Östhammar kör med den egentliga reservbilen 2 21-1220..

Utloggad Fredrik H

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #137 skrivet: 13:04 - 09/05 2015 »
.
« Senast ändrad: 13:07 - 09/05 2015 av Fredrik H »
// Fredrik

Utloggad Fredrik H

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #138 skrivet: 13:06 - 09/05 2015 »
Olyckan mellan släckbil 221-1220 och lastväxlare 221-1240
- 1220 skadades i bak på påbyggnaden men är idag i trafik igen
- 1240 skadades svårt och kommer skrotas.

Olyckan mellan släckbil 221-1210 och personbil
- 1210 är ramsne men kommer fixas till. Tills dess att 1210 är tillbaka lånar Rosendal 4010 från Östhammar. Hel och deltiden i Östhammar kör istället nya 4020.

1210 kommer antingen i samband med reparationen eller vid annat tillfälle få en skärsläckare monterad. Man tar helt enkelt skärsläckaren från 1260 och stoppar den i 1210.
// Fredrik

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #139 skrivet: 18:34 - 09/05 2015 »
måste vart en bra smäll om 1240 behöver skrotas....krävs ju en del för att skada en lastbil så illa....

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #140 skrivet: 15:35 - 20/05 2015 »
Verkar vara 2st Bas 4 på gång om man kollar på Brandförsvarets hemsida!

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #141 skrivet: 18:09 - 22/05 2015 »
Verkar vara 2st Bas 4 på gång om man kollar på Brandförsvarets hemsida!

Vart hittar du dom uppgifterna..?

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #142 skrivet: 21:21 - 27/05 2015 »
Pågående upphandlingar under Räddningsnämnden.

Utloggad Adde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #143 skrivet: 15:56 - 06/06 2015 »
Hur gick de med Gimos lastväxlare efter dikeskörningen?

Utloggad Fredrik H

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #144 skrivet: 22:57 - 17/06 2015 »
235-5110, reservbil från Brandkåren Attunda köps in av Uppsala Brandförsvar. Den kommer placeras på Storvreta och få anropet 221-1710. Dagens 1710 blir reservbil då man har för få av dem.

Har sett bilder på Gimos växlare men vet ej status.
// Fredrik

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #145 skrivet: 23:55 - 18/06 2015 »
235-5110, reservbil från Brandkåren Attunda köps in av Uppsala Brandförsvar. Den kommer placeras på Storvreta och få anropet 221-1710. Dagens 1710 blir reservbil då man har för få av dem.

Vore det inte bättre att gamla Knivsta-bilen blir reservbil direkt, med tanke på att den är två år äldre än dagens 1710?
Eller är tidigare heltidsbilen 2 21-1710 såpass sliten att gamla 2 35-5110 var i bättre skick..?

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #146 skrivet: 09:34 - 19/06 2015 »
är inte 1710 som skall bli reservbil en Scania P93M från 1991 och bilen de köper in som ny 1710 en Scania P114 från 2004 som skall rulla på Storvreta?
 

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #147 skrivet: 12:37 - 19/06 2015 »
Som vanligt så finns det betydligt mer intressanta aspekter än larmfrekvens och årsmodell att ta hänsyn till när fordon placeras.

I fallet med Storvretas bil så är det helt enkelt som så att den 1710 som Storvreta har nu är precis likadan som nuvarande reservbilen 1220, dvs förra generationens heltidsbil från stationerna i centrala Uppsala. Då det en fördel att ha två likadana släckbilar som reservbilar så får Storvreta den nyligen inköpta bilen och deras blir reservbil, även om den råkar vara något år nyare. På köpet får de även trafiktavla, vilket varit på tal för stationerna längs E4 ett tag, och kanske extra viktigt för Storvreta som inte har något mer tungt fordon att ha som barriär.

Varför är det då bra med likadana reservbilar? Jo, som brandman försöker man så gott det går hålla sig uppdaterad på de reservbilar man oftast får ut på station så man slipper rusa ner till station så fort man får reservbil och snabbutbilda sig. Då är det en fördel att flera reservbilar är precis likadana.
Jag tror inte att 1220 och fd 1710, vad den nu får för anrop som reservbil, kommer bli knutna till endera hel eller deltid - behoven skiftar alldeles för mycket från tid till annan. Men 1120, P93 från -89 håller sig på deltidsstationerna om inget alldeles oväntat inträffar. Den har lite mindre utrustning i sig.

Vad gäller ryktet om 1240:s död så verkar det vara kraftigt överdrivet. För nu har Rosendal en lastväxlare igen, och det är inte scanian som köptes in för att tillfälligt ersätta 1140, för den är i Gimo.

Slutligen - Gimos lastväxlare 4440 är såvitt jag hört snart tillbaka. Bilen var inte så illa skadad som det först såg ut.

Utloggad Tobbe

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #148 skrivet: 12:37 - 20/06 2015 »
Jag får absolut inget grepp om alls hur fordonen är placerad runt om Uppsala, har kikat på Utryckning-Uppsala och tycker mig se tre olika bilar med märkning 1140, nu förstår jag att det varit tufft med tanke på alla olyckor de drabbats av. Har kikat på Salabrands hemsida titt som tätt och tycker det levererats lastväxlare var och varannan dag till Uppsala haha. Nemen är det någon som skulle kunna uppdatera lite på lastväxlare-fronten?

Mvh, Tobbe

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Uppsala brandförsvar
« Svar #149 skrivet: 15:18 - 20/06 2015 »
Utryckning Uppsala är nog inte riktigt uppdaterad längre.

Såhär är det med bilar med anropet 221-1140:
-WFO109, Volvo FM12 från 2005 rullade och blev skrot förra sommaren. Dvs den bil som är på Utryckning Uppsala under station Fyrislund.
-TGC313, Scania R124 köptes in begagnad för att snabbt få en ersättare. Är idag märkt 1140, men fungerar som reservlastläxlare för tillfället. Sägs vara på väg mot Tierp som ny(are) 5040, men kommer aldrig dit då den behövs som reservbil hela tiden.
-OLJ438 Volvo FM D13 blev den permanenta ersättaren för WFO109. Så vitt jag vet blev den dock 221-1160 för transport av utrustningsmoduler i första hand.
-WHM748, Volvo FM12 från 2005 är i så fall 1140 idag. Den hade tidigare anropet 1190.
Jag är dock inte säker på vilken av de sista bilarna som är 1140 och 1160.