Lite nytt har jag.
- TGC313 blir nya 5040.
- Rosendals stege 1230 och Fyrislunds hävare 1130 har bytt plats med varandra. Den nya stegbilen (Ivecon) som levereras i år kommer därför stå på Fyrislund istället för på Rosendal. Anledningen till bytet är att Uppsalas heltidsstationer titt som tätt åker 1+4. Primärstyrka åker 1+4 i släckbil och sekundärstyrkan splittrar på sig och tar med flera fordon. Skulle det exempelvis bli en lägenhetsbrand i Gottsunda på våning 6 har Rosendal två val. Ta med stege och inte vara redo för rökdykarinsats vid framkomst eller lämna stegen hemma och kunna göra insats direkt. Stegen är ju ett livräddningsfordon och hävaren en arbetsplattform. Därför har man bytt plats på fordonen så Rosendal kan göra insats direkt och Fyrislund tar med stegen och kan ställa upp den direkt så fort de kommer fram 5-10 minuter efter Rosendal. Givetvis kan ju lägenhetsbränder även bryta ut på Fyrislunds område men de har mer industrier och inte lika höga bostadshus.
I år kommer det beställas:
- 2 st nya höjdfordon. Troliga placeringar Bärby och Tierp.
- 2 st nya ledningsfordon. Ersätter troligen 1080 och 4080.
- 1 st ny BAS4. Troligen placeras den i Skärplinge
- 1 st ny BAS1. Vad jag förstår skall den ersätta Tierps 5010. "Gamla" 5010 kommer förmodligen ersätta dagens heltidsreservbil 1220. Dagens 1220 går troligen ut på deltid.
Det är tanken att tre deltidsstationer skall börja med FIP i vår (Björklinge, Gimo och Knutby).
I höst skall ytterligare tre stationer införa FIP.