Författare Ämne: Ambulanser på 70-talet  (läst 69829 gånger)

Regent

  • Gäst
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #30 skrivet: 21:36 - 05/07 2012 »
Många trevliga bilder (som jag dessutom fått rätten till att använda på tow.se :-)

Ang Plymouthbilderna så gör jag följande tolkning:
 
Bil 27 tror jag är av årsmodell 1968 (runda sidomarkeringsljus)
 
Bil 28 tror jag är av årsmodell 1969 (rektangulära sidomarkeringsljus)

Bil 33 tror jag är av årsmodell 1967 (emblem på framskärmens främre del o
inga sidomarkeringsljus) fast bakre stötfångaren stämmer inte tycker jag.

Roger! Jag träffade Mats, ägaren till bilderna, ikväll och jag kan bekräfta att du hade alldeles rätt när det gäller årtalen på fordonen. Grattis  :)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #31 skrivet: 17:29 - 09/07 2012 »
De gamla registreringshandlingarna som jag fått från Landsarkivet i Lund, visar olikheterna mellan följande:

Kristianstads L 84024, bil 27

Plymouth Satellite 1968
Regbesiktigad 1968-05-30
Reg på Kristianstads läns landsting 1968-06-06
Längd 595 cm
Axelavstånd 369 cm

Malmös MB 42204, bil 66

Plymouth Satellite 1969
Regbesiktigad 1970-03-25
Reg på Malmö Stads brandkår 1970-04-02
Längd 575 cm
Axelavstånd 340 cm


Malmös MB 42203, bil 64

Plymouth Belvedere 1968
Regbesiktigad 1969-04-11
Reg på Malmö Stads brandkår 1969-04-14
Längd 580 cm
Axelavstånd 345 cm


Vi kan konstatera att Plymouth Saturn aldrig existerat. En förkortning Plymouth Sat. i någon lista har tolkats fel.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #32 skrivet: 07:40 - 12/07 2012 »

Eslöv: Nylevererad bil. Interimregistrerad. Inget rotorljus, fasta ljus på båge.



Hörby: Några år på nacken. Blått ljus, inv.nr A1 och radionummer SDM921 (nej, inget Helsingborgsnummer, Helsingborg hade 98-serien vid det tillfället). Orange tak och band längs sidan.


.

För att ev. undvika missuppfattningar kan man tillägga att Eslövbilen och Hörbybilen INTE är samma fordon som jag tolkade det först. Eslövbilen bör vara av årsmodell 1970 och Hörbybilen årsmodell 1969.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #33 skrivet: 09:45 - 13/07 2012 »
Nästa får väl bli Ambulanser på 80-talet!

En Plymouth på väg ut, är denna i Landskrona som fotograferades med "kompisarna" någon gång 1980. A4, som var bilens inv. nr, hade varit i tjänst under en tioårsperiod och ersattes senare av en Mercedes Benz 280 från 1979 (GFU 483, SDM 944). Fyra 280-or placerades i Helsingborg (BON 114, SDM 922 1980, SDM 928 1981), Ystad (BDE 579, SDM 972), Lund (CBP 944, SDM 932) och Landskrona och blev de första i M-län som fick de oranga ytorna ersatta med röda dayglow. 

På bilden ser vi från vänster: A4 Plymouth GFZ 708, A2 Merceds Benz 230 JKE 601, A3 Mercedes Benz HEM 726 och A1 Mercedes Benz 230 JJN 270. Mercorna var byggda av Binz.



Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Regent

  • Gäst
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #34 skrivet: 08:05 - 14/07 2012 »
Mycket trevlig bild, Lars-Owe! Tack för den  :)

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #35 skrivet: 17:45 - 15/07 2012 »
Fick se några nya bilder på ambulanser byggda på amerikanska personbilschassin. Jag syftar på de Plymouth-ambulanser av modell Belevedere och Saturn som byggdes kring 1968-1970 av bl a Heinells Karosseriverkstad i Malmö. Hur många byggdes egentligen?

I Skåne fanns det sådana i Malmö, Lund och Kristianstad - kanske också på fler platser (Hässleholm?). Men de måste ha funnits även på andra håll i landet. Har sett bilder på BA- och O-registrerade. Dessa plus malmöbilarna var lackade i rött och grått. På andra håll var de klassiskt vita, med och utan mattsvart motorhuv, men också röd och vit fanns.

Finns det någon i forumet som har koll på detta?

Heinells i Malmö är idag en "vanlig" verkstad med produkter långt ifrån ambulanser.
Varför valde man dessa Plymouth under den här tiden?

Utloggad joakim

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #36 skrivet: 13:33 - 21/07 2012 »
Fin bild på ambulansuppställningen. På Mercedes bilarna är främre blåljuset till vänster och på Plymouthen till höger, anledning?
Är det för högertrafiken?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #37 skrivet: 19:24 - 21/07 2012 »
Kan vara så. Främre ljuset till vänster skapade bäst uppmärksamhet framåt i högertrafik.

Det fanns ambulanser med rotorljusen sidan om varandra och det fanns ambulanser med ljusen i linje efter varandra. Bilar som levererats före blåljusövergången och som hade röda rotorljus fick ofta nya blå kupor på de befintliga socklarna (om de var godkända som blåljus). Några fordon fick de gamla socklarna förhöjda.

Allt detta för att tillmötesgå kravet på synbarhet i alla riktningar. Fanns en takventilator eller en taksökare kunde det vara anledning till placering på ett visst sätt.

Som kuriosa kan nämnas att det finns en "flygbild" från ANA i Nyköping som visar en utleverans av Plymouth polisbilar före övergången till blått ljus. Där var säkert fler än fyrtio bilar och av dessa hade ett mindre antal det gula rotorljuset placerat i motsatt position till de övriga bilarnas. Jag har inte lyckats få någon godtagbar förklaring till detta.

Polisen bytte konsekvent ut de röda ljusen och gula rotorljusen mot två nya rotorljus. Undantag VW 1200 och 1300 som bara fick ett ljus. Alldeles i början av blåljusövergången mötte jag dock en polisbil Volvo 145 utanför Tomelilla som hade de röda ljusen bortplockade och den gula kupan på gamla rotorljuset ersatt med en blå. Men det måste väl vara ett undantag, eller? 

Ursäkta den polisiära informationen på ambulanssidan  ;)
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #38 skrivet: 19:59 - 07/01 2013 »
Även Mora hade en Plymouth - 1969 troligen. Helvit med svart motorhuv, har en jättedålig bild.

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
SV: Ambulanser på 70-talet
« Svar #39 skrivet: 20:50 - 08/01 2013 »
Kan vara så. Främre ljuset till vänster skapade bäst uppmärksamhet framåt i högertrafik.

Varberg hade i slutet av 80-talet både Binz-byggda Mercedes 230/W123 från början av 80-talet och Volvo 265-ambulanser. På dessa satt blåljusen i diagonal på taket, men Mercorna hade hö fram+vä bak medan Volvo hade tvärtom, så det var inget som konsekvent ändrades i samband med högertrafiken.
Martin, Ö-1031