Det där med bedömningen har det skrivits en HEL del om i lokalpressen, tidigare hade SOS en egen larmcentral här på ön med "öbor" som anställda, d.v.s. de hade en god lokal kännedom som behövs här på ön. Ja, det är för få ambulanser, vilket enligt mig ytterliggare en anledning till att ha kvar IVPA i den utsträckningen som finns, på Södra Gotland finns det en dygnsambulans i Hemse, på Norra en dagambulans, som ofta är upptagen, och ifrån Visby (turistsäsongen) tar det ca 30-40 min för en ambulans i Prio 1. När min dotter fick plötslig andnöd, var deltidarna här, extremt fort och det har dom hyllats för, men då kom både ambulans och helikoptern, och under tiden allihopa var här, var det en kvinna också här i Fårösund som fick bröstsmärtor. Min dotter fick flyga helikoptern, ambulansen körde in mig, deltidarna åkte tillbaka och återställde, och bytte om, DÃ… fick de larmet, ambulansen fick larmet när vi kom in i Visby, d.v.s. medhelp, visste att hon fick flyga helikopter och då blev ju ambulansen ledig, men man valde att låta de köra mig HELA vägen till sjukhuset, (ca5,5 mil) och sedan ge de larmet istället för att dra de direkt, när de endå var här uppe, detta gjorde att denna kvinna fick ligga utan hjälp i ca 1,5 timme.
Det tas även upp att deltidarna runt om på ön, anser att det verkligen behövs IVPA i den utsträckningen som finns, då det ger en trygghet hos den nödställde, då de ofta känner deltidarna, de är där betydligt mycket snabbare än ambulansen, det inger ett lugn både hos den nödställde och anhöriga, detta vet jag av erfarenhet.