Statistik finner du på MSB:s hemsida. För att få detaljerad statistik kan du gratis registrera dig i IDA på hemsidan.
Gällande rökdykningen tycker jag personligen att det finns en övertro på att man räddar fler med rökdykning i glesbygd.
Ofta upptäcks bostadsbränderna i ett sent skede, rutinen och vanan att rökdyka är dålig. Rökdykningen ska ske utan att utsätta personalen för för stor fara. Det tycker jag att det finns risk att man gör i många fall, eftersom det kan gå flera år mellan skarpa rökdykningar. Visst kan man öva, men 2 + 2 övningar per år tycker jag inte räcker. Det är bättre att satsa bättre teknik och enkla snabba rutiner, typ FIP-verksamhet.
Sedan finns det tätorter där man verkligen har ett behov av rökdykning och har problem att rekrytera deltidspersonal. Där kanske man får se till att skapa lösningar som kostar mer, typ skapa kommunala tjänster som även kan tjänstgöra som brandmän.
Det är känslig och kontroversiell fråga, men det är nog bara att inse att alla i vårt avlånga land kan inte ha en rökdykargrupp på plats inom 10 minuter.
/Robban