Även belysningsmasten och högtryckssläckaggregatet som står på golvet nedanför för ju tankarna till räddningstjänst.
De flesta räddningstjänster spärrar ju redan idag väg med tunga fordon såsom tankbilar, lastväxlare eller höjdfordon en bit bakom olyckan. För personer på skadeplats så fungerar det förmodligen lika bra som TMA-fordon. För den som till äventyrs kör in i barriärfordonet så är det dock en avsevärd skillnad att köra in i en lastväxlarbil med eller utan "TMA-kudde" (vad heter en sådan där nervikbar stötdämpare egentligen?).
Jag har väntat på den första svåra olyckan där någon kör in i räddningstjänstens barriärfordon och den följande debatten. Det har inte hänt ännu, vad jag vet i alla fall. Någon släckbil har väl blivit påkörd, men de har ju en lite annan funktion. Nu finns det ju säkert dom som genast drar till med "skyll dig själv" eller "rätt åt dom" eller så om någon skadas svårt eller dör för att de kör in i våra barriärfordon, men nej, vi ska förebygga och avhjälpa olyckor även åt de som inte har förstånd nog att bete sig klokt. Så jag tycker inte att det är någon dålig tanke att ha bättre skydd bakåt på barriärfordonen för att också skydda de som vi vill skydda oss mot.