Omröstning

Försra kvartalet

Bilarna kommer levereas första kvartalet 2017
2 (100%)
?
0 (0%)

Antal personer som röstat: 2

Författare Ämne: SÄRF  (läst 337754 gånger)

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: SÄRF
« Svar #120 skrivet: 15:14 - 03/11 2013 »
...1050 eller gamla 38 517 (fast den är väl borta nu)....
Båda dom finns kvar!
_ _ _ _
Samtidigt så kan jag tycka det är lite konstigt att man inte satsar på 4X4 på släckbilarna. Man skulle ju kunna tycka att just dessa bilar vid dålig väderlek borde behöva så säker framfart som möjligt. Varför inte mera satsning på BAS III i stället för BAS I, någon som vet hur mycket mer en BAS III kostar jämfört med en BAS I? Framför allt när bilarna flyttas ut på landsbygden  där snöröjningen ofta dröjer en stund jämfört med tätort.
När det gällar BAS 3, så är det största problemet med sådana fordon insteget till hytten, vilken är relativt högt.
Sedan är ett 4x4-chassi tyngre, vilket påverkar lastförmågan som minskar & kan även påverka vattentankens volym.
När det gäller framkomlighet i snön, det finns ju många räddningstjänster längst upp i norr som inte kör 4x4.

Vänliga hälsningar,
// Johan
« Senast ändrad: 15:16 - 03/11 2013 av JS »

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #121 skrivet: 01:40 - 05/11 2013 »
I den analys av SÄRF som den externa konsulten lämnade i våras så rekommenderade konsulten att man skulle start ett projekt i Ulricehamn där två brandmän tjänstgör dagtid i en så kallad offensiv enhet.
Nu har man bestäms sig för att starta detta projekt fram till sommaren 2014 och sen utvärdera, dock så kommer det fungerar som så att dem två brandmän som arbetar dagtid på stationen med service och underhåll kommer att om dem är på stationen när larmet går att bemanna bilen, om dem inte är inne så är det dem två första brandmännen i styrkan som kommer in som bemannar bilen.
En anledning till att man startar detta är att staden växer och att industriområdena kommer längre från centrum.
Sen så byggs ju den sista delen av motorvägen på R40 från Nitta till Ulricehamn vilket påverkar trafiken på R46 norrut och man har fyra brandmänn som jobbar på andra sidan av bygget och då har svårt att klara anspänningstiden för tillfället.

Fordonet som kommer att användas finns redan i förbundet dock så byter det station och radionr!
tidigare radionr 38 121, fångades på bild idag vid en liten oljesanering.
http://blaljus.blaljusbilder.org/#!album-1-187
« Senast ändrad: 01:54 - 05/11 2013 av D_skalis »

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #122 skrivet: 22:12 - 08/11 2013 »
Då har det kommit ett förslag på nedskärningar
http://www.bt.se/nyheter/boras/raddningsstyrkor-upp-i-rok(4018327).gm

Kortfattat minskade jourstyrkor.
Fritsla 3 till 2
Skene deltid 4 till 2
Torestorp 3 till 2
Tranemo/Limmared 6 till 5
Trädet 5 till 3

Utloggad Lassevetgirig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #123 skrivet: 10:02 - 09/11 2013 »
Osthyvel principen alltså.

Hur många larm åker Skene deltid på? Nån som vet?

Med vänlig hälsning

Lasse

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #124 skrivet: 13:39 - 09/11 2013 »
Osthyvel principen alltså.

Hur många larm åker Skene deltid på? Nån som vet?

Med vänlig hälsning

Lasse

2012 så åkte Skene RIB på ca50 larm enligt årsredovisningen

Larmstatistiken för samtliga RIB kårer åren 2010-2012 finns på sid19 i länken nedan
http://www.serf.se/Dokument/Redovisning_2012.pdf

Utloggad Lassevetgirig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #125 skrivet: 14:57 - 24/11 2013 »
Någon som vet hur det fungerar med beredskapen på en deltidsstation? Är den aktuella beredskapen endast minimum bemanning vid ett larm? Alltså larmas fler än de som har beredskap?

Ta t.ex. Fritsla eller Torestorp med nu endast 2 gubbar i beredskap, om fler råkar vara tillgängliga, larmas de med då?

Lasse

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #126 skrivet: 13:26 - 30/11 2013 »
Någon som vet hur det fungerar med beredskapen på en deltidsstation? Är den aktuella beredskapen endast minimum bemanning vid ett larm? Alltså larmas fler än de som har beredskap?

Ta t.ex. Fritsla eller Torestorp med nu endast 2 gubbar i beredskap, om fler råkar vara tillgängliga, larmas de med då?

Lasse

När det går litet eller stort larm så går det till alla sökare på aktuell station, när man inte har jour så får man stänga av sökaren om man inte vill bli väckt på natten. Det har vad jag vet hänt nån gång att ledig RIB-brandman åkt med på larm som extra personal men det är inget som sker regelbundet vad jag vet.

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #127 skrivet: 13:35 - 30/11 2013 »
Jag var inne på stationen i Ulricehamn i onsdags och kollade läget lite, bland annat vad som händer på investeringsfronten nästa år.
Det han nämnde som hänger ihop med att sparförslaget går igenom är att man kommer köpa in en BAS 4 för placering i Trädet som enligt förslaget blir av med två man och den bilen ersätter både släck och tankbil som finns på stationen idag.

Personalen i Trädet hade önskemål om att få en FIP-bil och nån form av offensiv enhet men det tyckte man var för lite vatten resurs i väntan på förstärkning från Ulricehamn eller Falköping.
« Senast ändrad: 13:38 - 30/11 2013 av D_skalis »

Utloggad Freddan

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #128 skrivet: 19:34 - 30/11 2013 »
Tack för infon David!Tycker ändå Trädets personal är rätt ute!.Fip bil+"offensivenhet"Var det vatten mängden?I såfall finns ju Cafs systemet!Men Särf har alltid haft förkärlek till skärsläckare!Kanske dags att prova cafsen?(Tror inte det finns ngt fordon med cafs i särf?)M;vh Freddan

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #129 skrivet: 00:40 - 01/12 2013 »
Tack för infon David!Tycker ändå Trädets personal är rätt ute!.Fip bil+"offensivenhet"Var det vatten mängden?I såfall finns ju Cafs systemet!Men Särf har alltid haft förkärlek till skärsläckare!Kanske dags att prova cafsen?(Tror inte det finns ngt fordon med cafs i särf?)M;vh Freddan

Ja det var vattenmängden, ja särf är väll Sveriges skärsläckare tätaste räddningstjänst

Utloggad Freddan

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #130 skrivet: 12:12 - 13/12 2013 »

Utloggad Lassevetgirig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #131 skrivet: 08:03 - 14/12 2013 »
Ni som kan mer än jag i ämnet, vad anser ni om neddragningen? Hur stor grej är det?

//Lasse


Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #133 skrivet: 23:59 - 18/12 2013 »
Ni som kan mer än jag i ämnet, vad anser ni om neddragningen? Hur stor grej är det?

//Lasse

Denna artikel kanske ger lite svar på din fråga
http://www.bt.se/nyheter/ulricehamn/besparingar-uppror-brandman-i-sjuharad(4074596).gm

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 330
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #134 skrivet: 08:53 - 13/01 2014 »
Ser ut som att Horred kommer att få en ny station!
http://www.bt.se/nyheter/mark/horred-kan-fa-ny-brandstation(4104471).gm