Håller man sig mest på gatorna i städer där den självklara uppställningsplatsen för både släckbil och höjdfordon är på gatan, rakt nedanför huset där det brinner så lirar nog dessa multifordon.
Har man mer villabebyggelse, gårdar och annat där ett höjdfordon inte primärt används som livräddningsredskap utan mer som arbetsplattform lite senare i insatsen och där det i första läget inte är så självklart var ett höjdfordon ska ställas så är det ju inte så lyckat att höjdfordonet redan hunnit bli centrumpunkt i slangsystemet när man kommer på att bästa sättet att ställa upp det egentligen är att köra runt kvarteret, in på en cykelbana och backa in på granntomten bakom.
En släckbil har ju en helt annan möjlighet till flexibel uppställning, det kan till och med vara en fördel att ha den en bit bort. Ett höjdfordon måste ju av naturen stå nära om det ska göra någon nytta.
Fick jag från mitt landsortsperspekiv designa ett multifunktionsfordon så skulle det bli en kombinerad hävare/räddningsbil istället. Ett höjt, allhjulsdrivet chassie, varför inte unimogs treaxliga. Hävare med winch i bommen, inte nödvändigtvis jättehög, säg 22m eller så. Så låg totalvikt det bara går att få. Ett fordon som ska kunna komma till även till hus som ligger långt in på tomter, kunna köras in på sura gräsmattor mellan hyreshus, kunna användas för lyft vid trafikolyckor, kunna tas ut i lättare terräng som lyftredskap vid djurlivräddning osv. Gnestabilen är kanske inte så långt från detta? Men eftersom jag tror att höjdfordonsfunktionen skulle användas mer än räddningsbilsfunktionen så jag skulle satsa på en hävare med kranmöjlighet istället för en kran med hävarmöjlighet.