Författare Ämne: Nilsson XC90  (läst 13749 gånger)

Stefan_K

  • Gäst
Nilsson XC90
« skrivet: 22:56 - 23/10 2015 »
Hej!

Nilsson ska börja bygga Ambulans/Begravningsbil på XC90n nästa år enligt följande artikel:

http://m.hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.4406556-bilfirman-nilsson-pa-vag-mot-borsen

Lite Off Topic men tyckte det passade in i tråden.

Mvh
Stefan

Stefan_K

  • Gäst


Utloggad MP

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Nilsson XC90
« Svar #3 skrivet: 00:52 - 23/02 2016 »
Den här vill jag se i Stockholm, alla dessa bussar som numera rullar känns för stora. XC90 borde vara mycket smidigare i trafiken och skåpet är väl tillräckligt. Tiden är ur led när Renault är akutbil i stan. Jag vill se BMW, Audi eller Volvo i den rollen, inte Renault.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
SV: Nilsson XC90
« Svar #4 skrivet: 14:43 - 24/02 2016 »
Det handlar ju inte om några stora skillnader när det gäller yttermått men smidigheten mellan olika fordonstyper kan förstås diskuteras. Generellt har man ju klart bättre sikt i en minibuss medan körkomforten ofta är bättre i en personbil.

En XC70 i ambulansutförande har måtten L 5839 mm, B 1900 mm och H 2252 mm. XC90 blir ju inte mindre i alla fall.
En MB Sprinter med låga taket i ambulansutförande har måtten L 6280 mm, B 1993 mm och H 2500 mm.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 835
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Nilsson XC90
« Svar #5 skrivet: 19:12 - 30/12 2016 »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 473
    • Visa profil
SV: Nilsson XC90
« Svar #6 skrivet: 23:27 - 30/12 2016 »
XC90 som ambulans blir säkert en bra kompromiss mellan olika önskemål. Vad jag uppfattar som
sämst med en t ex Sprinter är väl den dåliga framkomligheten i halt väglag/snöoväder? Där borde väl XC90 vara vida överlägsen!
Naturligtvis även en Amarok, så frågan är väl vem av XC90 och Amarok som har bäst sjukhytt?

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
SV: Nilsson XC90
« Svar #7 skrivet: 21:55 - 09/07 2017 »
När jag ser den nya bilen till Halmstad så dyker En fråga om rakelnummer upp (som gäller alla Halmstads ambulanser); varför heter de 9810-9840? Och inte 9110-osv? Halmstad borde ha en etta som andra siffra, åtta syftar på Laholm. En avvikelse i det annars strikta regelsystemet. Likaså finns beslut på att ambulanser bemannade endast dagtid ska börja på siffran 8 och inte 9 som annars brukligt.

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
SV: Nilsson XC90
« Svar #8 skrivet: 20:58 - 12/07 2017 »
Det finns två ambulansstationer i Halmstad, den ena stationens bilar är 91xx, den andra är 98xx. Nummerserierna är ärvda från S70-tiden, där Halmstad hade 35 91x och 35 98x, Laholm 35 92x, Falkenberg 35 93x, Varberg 35 94x, Kungsbacka 35 95x, Hylte 35 96x och Ullared 35 97x.
Martin, Ö-1031