Själv vill jag delge en vinkel som jag sällan ser, men som argumenten MOT ofta endast ser: det här med att man inte kunnat klä sig i bilen och vara insatsberedd. Jag vill hävda att anledningen till det argumentet bygger på en sak endast: att Interspiro blivit en inoficiell standardleverantör inom svensk räddningstjänst. Har inte sett vad de levererat på senare tid, men tidigare modeller av mask har varit att andningsventilen sitter fast i masken, och slang mellan regulator och mask varit av skruvkopplingstyp.
Under SMO-utbildning fick vi möjlighet att testa MSA, som har snabbkoppling. Andningsventilen sitter i en hållare på höften och kopplas på masken då andningsskyddet ska användas. Eftersom samtliga rökdykarstolar på MSB Revinges släckbilar var anpassade efter AGA-324 förvarade vi luftpaketen i skåpen. Att luftslang och mask fästs med snabbkoppling gjorde att vi kunde klä oss i "tät klädsel", helt färdiga för insats i bilen. Bältade om vi så velat, eftersom bältet inte är ett hinder för att få masken över ansiktet. Vid framkomst tar man på sig luftpaket och börjar dra slang. Tidsförlusten skulle jag säga var max 15-20 sekunder. Inställningar av ryggplatta och remmar kan göras i förväg.
Jag välkomnar därmed utvecklingen, men jag är SJÄLVKLART medveten om att stresspåslaget är helt obefintligt på en fingerad olycka jämfört med en verklig sådan. Det enda som jag anmärker på är att det sker på bekostnad av övrigt lagringsutrymme i skåpen. Har dock märkt att många sätter en skjutbar vägg längst fram i skåpet (normalt vänster sida) och gör det på bekostnad av vattentank istället.