Jag har nu besökt samtliga stationer i Rsyd.
När det gäller stegbilarna så finns det önskedrömmar och verklighet. Några är besvikna, andra inte. I Lund vill man behålla Metzen som reserv eftersom man är de enda som kan den. Precis som Mårten sa, skulle en Magirus behöva ersättas i Malmö, lånar man Lunds som då kör sin Metz som reserv. Metzen är den enda tvåaxliga och någon menade att den platsade bäst i Eslöv av det skälet eftersom stockholmaren där, som slopas, också är tvåaxlig. Samtidigt säger en Metzförespråkare att om man fått bestämma så skulle det blivit Metz, men treaxliga!
Beträffande Bronton så var beskedet i lördags att den blir 1330. Ska nuvarande 1330, som börjar bli väl utsliten vid det här laget, behållas fram till sommaren kan den ju alltid kallas 1630. Den nummerserien är ledig och 1610 användes en kort tid på stockholmssläckbilen som sen hamnade hos Räddningsvärnet i Malmö, innan den slopades.
Som sagt, vi får väl se!
Det är tur att man slutat använda penna och suddgummi...