Jag startar en tråd för mer eller mindre kvalificerade spaningar om vartåt fordonsutvecklingen går med anledning av det ökade intresset för CAFS.
Teoretiskt sett så skulle man ju kunna minska tankarnas storlek till en sjundedel. Men är de traditionella släcksystemen utbytbara mot CAFS i alla lägen, eller finns det insatser där â€Âvanligt†vatten fortfarande är nödvändigt? (Skogsbränder? soptippsbränder? ...)
Om jag har förstått det hela rätt så är ju tryckluftsskum inte heller en särskilt ny idé, utan något som verkar komma och gå. Varför är det så?
Får jag själv spekulera så tror jag att vi kommer att se många fler deltidsstyrkor gå över till mindre fordon för att minska behovet av chaufförer med rätt körkortsbehörighet, och för att dra ner på kostnaderna. Men vad tror ni om heltidskårerna? I jämförelse med många andra länder i Europa har vi ju väldigt tunga och motorstarka brandfordon. Kommer vi att se samma utveckling här, med släckbilar på lättare lastbilschassin eller rent av lätta transportbilar som Crafter och Sprinter, kompletterat med en eller ett par fullstora tankbilar för de tillfällen då vattenmängden är avgörande för en lyckad insats?
Jag ser fram emot att få ta del av era kunskaper och tankar i detta ämne!