Författare Ämne: Pärlrallyt 2013  (läst 16741 gånger)

Falck

  • Gäst
Pärlrallyt 2013
« skrivet: 16:44 - 18/08 2013 »
Hej,
Några bilder från årets Pärlrally med start i Helsingborg och mål på Vallåkraträffen 17 augusti. Dessvärre saknar jag fakta om bilarna så andra får gärna fylla på.

Först kommer i alla fall en Ford V8 1934 från Kågeröds Brandmäns Kamratförening och därefter en Volvo L341 1956 från Volvo Lastvagnars Veterangrupp.


Regent

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #1 skrivet: 10:56 - 19/08 2013 »
Tack för bilderna, Ragnar! Volvon är verkligen fräck  :)

Falck

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #2 skrivet: 14:32 - 19/08 2013 »
Tack! Fick problem att lägga in fler bilder. Försöker på nytt:


Falck

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #3 skrivet: 14:34 - 19/08 2013 »
Försöker en till:

Falck

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #4 skrivet: 14:36 - 19/08 2013 »
Och en till:

Falck

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #5 skrivet: 14:39 - 19/08 2013 »
Hmm, undrar varför det gick bra med fyra bilder i första inlägget och nu bara en bild per gång. Lika stora bilder...

Falck

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #6 skrivet: 14:41 - 19/08 2013 »
Jag tar några till:

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 473
    • Visa profil
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #7 skrivet: 22:07 - 19/08 2013 »
Volvo L341 från -56 ser ut som de lätta släckbilar som beställdes i hyfsat stort antal och placerades ut på vårt lands dåvarande flertal flygflottiljer. Inte ämnad för flygplansräddning utan att sköta "vanliga" bränder på flottiljen med omnejd. Undrar om det inte var ABA-bolagen som levererade och Wattholma bruk som byggde? Skall försöka forska mer.

Falck

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #8 skrivet: 16:58 - 21/08 2013 »
Tack för tipset, Lasse. Hittade den på Armémuseum:

Brandbil 123
Produktion: 1956 (1956 ?)
Milregnr: 30498
M-nummer: M5170-123013
Tillverkare, säker: Volvo AB
Chassinummer: 340-4342
Tillverkningsort, förmodad: Sverige (SE), Västergötland, Västra Götaland, Göteborg, Göteborg
Givare till museet, säker: Pansarmuseet
Deposition till namn: Flygvapenmuseum
Deposition till ort: Sverige (SE), Östergötland, Östergötland, Linköping, Linköping
Beskrivning:
Brandbil Volvo L 341.

Mått:
Bredd (b): 2170 mm
Längd (l): 5200 mm
Höjd (h): 2440 mm
Vikt (tjänstevikt): 3170 kg

http://www.digitaltmuseum.se/things/brandbil-123/S-AM/AM.004598



Falck

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #9 skrivet: 17:11 - 21/08 2013 »
Kunde inte låta bli att forska lite mer. En bildsökning på Google (Brandbil Volvo L 341) ger fler ledtrådar och bilder, bl a från Dragsholm Brandværnsforening:

Lite dansk läsövning:

VOLVO AUTOMOBILSPRØJTE  341L    DB4                                                                         
FABRIKAT      Volvo
CHASSIS          3404336                                             
MODEL L 341 - årgang 1956
MOTOR            90 hk. m/sideventiler
EGEN VÆGT    3170 kg
CYLINDER       6 - Benzin
TOTAL VÆGT  5200 kg
FRONTPUMPE Ruberg nr. 763
KM. 1/8-1997    18.100
Registreret første gang den 17.12.1957.
                                                                                                                               
Det svenske forsvar fik i 1956-57 specialbygget 16 stk. af Volvo L 341, som blev kaldt brandbil 123. Disse blev placeret rundt omkring på de svenske forsvarsanlæg, som militære brandslukningskøretøjer. Denne brandbil 123 var udstationeret fra 1958 til 1964 på statens skydeskole i Rosenberg ved Stockholm. Fra 1964 og frem til 1980 stod den på skydeskolen Kvarnved Borensberg. I 1980 købte Skrot-Kalle fra Eda Volvoen af det svenske forsvar, og havde den frem til 1995, hvor Hans Persson fra Lockarp overtog den.

I august måned 1997 opdagede Dragsholm Brandværnsforening at bilen var til salg i et blad, og efter en del forhandlinger med ejeren blev den erhvervet for 16.000 kr., som på grund af foreningens økonomi blev finansieret ved anparter a`500 kr., som Dragsholm Brandværnsforening senere tilbagekøber.

Der findes kun 6 eksemplarer tilbage af brandbil 123, hvoraf de 5 er placeret forskellige steder I Sverige, mens den sidste er i Dragsholm Brandværnsforening eje.

Som en lille anekdote fortælles det, at bilens korte karrosseri skyldes at brandbil 123 skulle erstatte andre ældre korte brandbiler, og i stedet for at bygge nye garager var det billigere at bygge brandbilerne efter de eksisterende lokaler.

http://www.dragsholm-bvf.dk/DB%204%20ok.htm


Regent

  • Gäst
SV: Pärlrallyt 2013
« Svar #10 skrivet: 14:08 - 24/08 2013 »
Tack igen, Ragnar, för alla fina bilder  :)