Hittade detta bland polisens kravspec vad gäller hundbilar Samtidigt bjuder jag på Trelleborgs hundbil som var på besök i ett ärende hemma hos mig idag.
5.1 Hundtransportutrymme i personbil
5.1.1 Allmänna krav
a) Fordonets lastutrymme ska ha en inredning för två (2) individuella hundburar med skiljevägg.
b) Utrymmet för hunden ska överensstämma med krav i Statens
jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av
levande djur (SJVFS 2010:2).
c) Utöver Jordbruksverkets krav gäller att hundburens längd ska
vara minst 100 cm.
d) Varje hundbur ska vara ljudisolerad. Isolationen ska ha sådan
dämpningsförmåga att bullernivån vid förarplatsen i huvudhöjd) understiger 85 dBA när en vuxen normalstor schäferhund (ca 45-50 kg) skäller.
e) Hundutrymmet ska vara avskärmat mot solbestrålning.
f) Hundutrymmets golv ska vara försett med en helsvetsad matta
eller balja av materiel som är lätt att göra ren och som hindrar
vätskor att tränga ned under hundutrymmets golv.
g) Det ska vara möjligt att obehindrat sopa ut smuts ur buren.
h) Eventuella skarvar mellan väggar och golv ska vara tätat.
i) Varje hundbur ska ha en röd belysning. Belysningen ska manövreras via det polisiära manöversystemet Polmanâ„¢ och
med en strömställare i anslutning till hundutrymme, oberoende
av fordonets ordinarie belysning.Dokument Sida
RIKSPOLISSTYRELSEN
SPECIFIKATION 2 (4)
Upprättad av Datum Diarienr Version
UFE/Polistekniksektionen 2012-06-08 PVS-931-3633/12 01.00
Filnamn: Bilaga 5-1 Hundtransportutrymme i personbil (01-00).doc Senast sparat av Per Rickander
j) Inredningen av hundutrymmet ska vara så utformad att hunden inte kan skadas av utstickande föremål som fästen, skruvoch bultskarvar.
k) Högtalare till rund- eller polisradio får inte vara monterade eller
i funktion vid hundutrymmet
5.1.2 Krav på ventilation
a) Varje hundbur ska vara väl ventilerad med en mekanisk fläkt.
Smutsig luft ska evakueras ur fordonet.
b) Ventilationen ska vara så dimensionerad att hundburen håller
samma temperatur som i övriga kupéutrymmet oavsett yttertemperatur.
c) Friskluft bör tas från klimatanläggningens utblås eller från passagerarkupé. Utvändig ventilkåpa ska undvikas.
d) Fläkten ska kunna användas i tre lägen: helt avstängd, låg
eller hög fart.
e) Fläktsystemet ska manövreras från det polisiära manöversystemet Polmanâ„¢.
f) Fläktsystemet ska kunna aktiveras även när fordonets motor
är avstängd.
g) Varje hundbur ska vara temperaturövervakad (försedd med en
givare), aktuell temperatur presenteras i det polisiära manö-
versystemet Polmanâ„¢.
h) En s.k. â€Âvädringspinne†ska levereras, d v s en anordning för
att kunna låsa bakluckan i ca ~ 1 dm öppet läge.
5.1.3 Grindar
a) Varje hundbur ska ha en öppningsbar grind.
b) Grinden ska bestå av ett gallernät med ca c/c
1
20 mm delning.
c) Grindarna ska öppnas â€Âinåtâ€Â, d v s gångjärnen ska sitta i fordonets mittlinje (på mellanväggen).
d) Utformningen av grindens gallernät ska vara robust och får
inte svikta. Eventuella svetsningar ska rostskyddas.
e) Grindens öppningsmekanisk ska vara robust och vara grovmotoriskt utförd så att öppning även kan ske med handskar.
1
cc eller c–c – förkortning för centrum till centrum i byggsammanhang. T.ex. avståndet från en regels centrumlinje till den nästa (inte avståndet mellan reglarna).Dokument Sida
RIKSPOLISSTYRELSEN
SPECIFIKATION 3 (4)
Upprättad av Datum Diarienr Version
UFE/Polistekniksektionen 2012-06-08 PVS-931-3633/12 01.00
Filnamn: Bilaga 5-1 Hundtransportutrymme i personbil (01-00).doc Senast sparat av Per Rickander
f) Varje grind ska ha ett elektriskt lås och kunna låsas individuellt.
g) Upplåsning av grinden ska ske genom en funktion i det polisiä-
ra manöversystemet Polmanâ„¢ samt även då bilens centrallås
öppnas.
5.1.4 Evakueringsluckor
a) Varje hundbur ska ha en evakueringslucka som vetter mot
passagerarutrymmet.
b) Evakueringsluckan ska medge insyn till hundutrymmet men
vara ljudisolerad. Alternativt kan kravet på tillsyn tillgodoses
genom videoövervakning av hundburen.
c) Evakueringsluckans styrning ska ske genom funktion i det polisiära manöversystemet Polmanâ„¢.
d) Evakueringsluckorna ska även kunna manövreras via en separat strömbrytare i fordonet, åtkomlig från förarplatsen.
e) Om fordonet blir strömlöst ska samtliga lås automatiskt låsas
upp.
5.1.5 Videoövervakning av hundburar
a) I det fall manöversystemet Polmanâ„¢ är installerat i fordonet,
och insyn i hundburen inte är möjlig, bör varje hundbur vara
videoövervakad.
b) Bildåtergivningen ska vara i färg och av så god kvalitet att tillsyn av hunden ska ske med lätthet.
c) Videolinsen ska vara av inbyggd modell, säkrad mot skada
orsakad av hund.
d) Bildvisning ska ske genom skärmen till manöversystemet Polmanâ„¢.
5.1.6 Annan utrustning
a) I anslutning till hundburen ska finnas förvaringsutrymme för
hundtillbehör.
b) Sjukvårdsväska ska fästas på sparkskyddet.
c) Ögonduschflaskor ska placeras i framstolarnas ryggficka.
d) Brandsläckare ska monteras och bör placeras i fäste i anslutning till framstolarna.
e) Fäste för varningstält ska inte monteras.Dokument Sida
RIKSPOLISSTYRELSEN
SPECIFIKATION 4 (4)
Upprättad av Datum Diarienr Version
UFE/Polistekniksektionen 2012-06-08 PVS-931-3633/12 01.00
Filnamn: Bilaga 5-1 Hundtransportutrymme i personbil (01-00).doc Senast sparat av Per Rickander
5.1.7 Lastsäkring i passagerarutrymme
a) I fordonets baksäte ska finnas en anordning för att kunna lastsäkra personliga utrustningsväskor och insatsväskor.
5.1.8 Utrustningshurts i baksätet
Under åren 2013-2015 kommer ett arbete att genomföras i samarbete med
leverantören om att se över en säker förvaringsmöjlighet av utrustning i
hundbilen.