Här på SUF:s Forum finns säkert en massa duktiga tekniker! Följande fråga har inte direkt med utryckningsfordon att göra men det anges ju att vi får även diskutera "bullrecept" mm.
Jag har ett ärende f n med en skurk som är misstänkt för häleri i ett flertal fall, tyngre fordon som har fått förändrad identitet, och i grunden föremål för kreditbedrägerier. Jag måste ju BEVISA att han FÖRSTÃ…TT att fordonen var identitetsförändrade!
Volvo FH 12, 6x2, lastväxlare, riktig boggie med fast sista axel och tvillinghjul, bladfjädrar. Som identitetsgivare har använts en Volvo FH 12, 6x2/4, dvs sista axeln styrbar och enkelmonterade hjul, luftfjädring. Jag säger ju att "du ser väl i registreringsbeviset att den här bilen skall ha styrbar sista axel och därmed enkelmontage av hjul!"
Varpå han svarar att "den jag köpte av sa att dom hade bytt bakaxlar, från luftfjädring och styrbar sista axel till boggie med bladfjädrar tvillinghjul".
Naturligtvis ljuger han, det är bara trams, men jag måste ju motbevisa hur orimlig en sådan ändring är! Vet någon, är det t ex samma fjäderfästen, om jag nu skulle vilja byta? Sista axeln är ju helt annorlunda, måste man göra nya fästen? Luftbälgarna sitter väl innanför ramen, det finns väl knappast några fästen för bladfjädrar på en sådan bil? Någon som klart kan säga, "nej men det där är ju omöjligt p g a det och det!" Naturligtvis vet jag att man inte gör en sådan ändring, det finns ju även en kostnadsaspekt, men då menar han att "det där arbetet har dom ju gjort i Litauen där prisbilden är annorlunda".
Jag skall ju kontakta teknisk expertis på Volvo men någon här kanske har svaren som gör denna åtgärd överflödig? Ni kan även svara direkt till mig på
lars.stervander@tele2.se