Dom kommer sättas i trafik snart. Det är också garantier på de bilar som rullar i drift, typ serviceavtal upp till ett visst miltal, så det är inte optimalt att sätta en bil som reserv som exempelvis inte rullat mer än 25 tusen mil.
Det kan också vara inkörningsproblem, garantiåtagande med nya bilar och saker som behöver rättas till, därför dumt att skynda med att sätta in alla nya bilar i skarp drift om man har fullt fungerande bilar. Lite så tänker man.
Man kör också fortlöpande utbildningar och övningar med personal, och då är det en fördel att använda sig av en bil som är sprillans ny då man kan sätta sig in i ev. nya funktioner.
När man beställer så här många bilar (och det gör man bl.a för att få ett bra pris) så ska det göras upphandlingar och leveranstiden kan variera starkt, ibland tar det halvårsvis innan de nya bilarna kommer och ibland går det fortare, det kan därför vara svårt med "träffsäkerheten" och har man tur så står man med en hop nya bilar tillsammans med bilar som är för fina att avyttras på direkten. Men en dygnsambulans rullar ca 10 tusen mil/år så avvaktar man ett tag så har man snart uppnått brytpunkten för att bilen ska ställas av och bli reservbil eller avyttras.