Författare Ämne: Västerås får ny stegbil, 1966 eller -67.  (läst 10199 gånger)

Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
Västerås får ny stegbil, 1966 eller -67.
« skrivet: 23:31 - 23/04 2012 »
 
  Hallå
Hittade denna länk på ett mj-forum för tågintresserade medlemmar.

     http://vlt.se/nostalgi/60talet/1.1628754-lasarfilm-vasteras-far-ny-stegbil

En härlig film från en försvunnen epok.

Det finns även på tidningens sida ett antal bilder från Västerås från tidigt 50-tal.

Jag har ett svagt minne av att även Täby fick en 44meters stege efter ett misslyckande att släcka lägenhetsbrand där man inte nådde ända fram till branden. Täby har ett antal höga hus.

Hälsningar
Jan-Erik   8)
Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 473
    • Visa profil
SV: Västerås får ny stegbil, 1966 eller -67.
« Svar #1 skrivet: 22:33 - 24/04 2012 »
Hej Janne!

Det var en unik film! Det blev aldrig någon mer 44-meters efter denna. Täby fick en 37-meters Nummela på en Scania.

Undertecknad fick en gång åka hissen på Västeråsstegen, upp till 28m. Det räckte alldeles utmärkt!! Jag skulle inte kunnat tänka mig att förflytta mig över till en balkong eller så. Jag höll i mig krampaktigt! Det var -67, jag var bara 15 år.

Den förste chefen man ser med megafonen heter/hette Jan Andersson och var vice brandchef. Min far och han var bekanta, det var på så sätt jag fick visningen.

Bieln skulle ha behövt en boggie bak. Axeltrycket var 11,1 ton och man hade fått dispens.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
SV: Västerås får ny stegbil, 1966 eller -67.
« Svar #2 skrivet: 17:13 - 25/04 2012 »
Bilen är en Scania-Vabis L 76 Super som levererades 1965 och var i tjänst fram till 1983 då den enligt uppgift såldes till södra Europa. Skälet till den långa stegen är ett antal hyreshus som är mer än 40 meter höga och man hade flera vindsbränder i dessa på 60-talet.
Bilen kostade hisnande 325.000 kr i inköp, idag kostar motsvarande fordon ungefär 25 gånger mer! Den gick som första höjdfordon till sjukhuset och de högsta hyreshusen, annars använde man normalt en 26-meters Hi-Rangerhävare på Scania L 80 som första höjdfordon.

1983 bytte man ned sig till en ordinär 30-meterstege som komplement till sin 26-meters hävare. 1992 kom nuvarande 42-meters teleskophävare och nu pågår planering för utbyte av den, troligen mot en 44-meters teleskophävare.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF