Vill påstå att 370hk räcker och blir över på en släckbil. Jag har jämfört våra tre släckbilar. Vilken hastighet som uppnås efter en specifik punkt på E18. en sträcka som lutar svagt uppåt. Den som vi använder som förstabil (bas 1, 370hk) kom upp i 105km/h. Vi har också en bas 2:a med 210hk, den kom upp i 95km/h. Den sista är ett bygge från svenska räddningsfordon med lite större vattentank (4250L), den har en motor på 280hk och kom upp i 100km/h.
Ingen exakt vetenskap naturligtvis men visar ändå en hel del.
I samband med beställningen av chassit till vår tankbil så lät vi Volvo simulera accelerationen 0-90km/h med olika motorer vid en vikt om 32ton. Det var marginella skillnader på de olika motoralternativen vi jämförde 460, 500 och 540hk. Det blev en 460hk och det hade räckt med en 420hk.
Man kan betänka att det kostar ca 1000kr/hk att uppgradera och det blir dyra millisekunder...
Har dock förstått att en del räddningstjänster väljer att speca med ett visst antal hk för att styra upphandlingen mot ett visst fabrikat men då är det ju andra krafter än just motorstyrkan som avgör. Gäller såklart inte basbilarna där det idag bara finns ett chassialternativ.