Författare Ämne: Annat än 0 som slutsiffra på brandbilars rakelnummer  (läst 16138 gånger)

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
Annat än 0 som slutsiffra på brandbilars rakelnummer
« skrivet: 12:57 - 01/05 2012 »
Finns det någon logik att följa när man väljer att ha en annan siffra än 0 som slutsiffra på en brandbils rakelnummer?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Annat än 0 som slutsiffra på brandbilars rakelnummer
« Svar #1 skrivet: 13:24 - 01/05 2012 »
Normalt är sista siffran, som inte är 0, en bärbar radio för personal i det aktuella fordonet. Men det kan också vara ett fordon, exvis om det finns många transport- eller terrängfordon på samma station.

Hos exvis Rsyd stn Centrum är 261-1470 en personbil för automatlarm medan 1472 är en annan larmutrustad personbil och 1474 en traditionell skåpbil.

För station med flera olika terränggående enheter kan exvis xx50 vara en terrängenhet, skogsbrandsenhet, djurräddningsenhet medan xx55 är en bandvagn och xx59 är en terränghjuling.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: Annat än 0 som slutsiffra på brandbilars rakelnummer
« Svar #2 skrivet: 13:36 - 01/05 2012 »
Finns det något som avgör vilken den sista siffran blir i de fall man väljer att numrera med annat än 0 som slutsiffra?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Annat än 0 som slutsiffra på brandbilars rakelnummer
« Svar #3 skrivet: 16:04 - 01/05 2012 »
Det finns olika alternativ. Vi talar alltså om den sjunde siffran i Rakel-numret. Denna förekommer i fordon, för personal och i räddningsstation, räddningscentral, flygplats, mobil stabs-/ledningsenhet.

På fordonssidan är det som sagts tidigare. Generellt 0 på fordon med femte siffran inom 1 - 4, 6 och 8 - 9. Man anser att xx70 ska vara utryckningsfordon/transportenhet för materiel och personal, xx75 är 4:e transportenhet vid station med flera transportenheter, xx77 är 2:a transportenhet och xx79 är 3:e transportenhet. Här ser vi att exvis Rsyd inte strikt följer denna indelning.

På personalsidan är 1 = Bm/fordonschef som inte är befäl, 2 = Bm/rök/kemdykledare, 3 - 7 = Bm, 8 = befäl/tjänsteman i beredskap samt 9 = Bm.

Inom station, räddningscentral, mobil ledningsenhet etc kan de olika borden tilldelas exvis siffrorna 1 - 7.

Sannolikt kommer man att finna varianter som inte beskrivs i Rakelsystemets handbok.
Vad om sagts i denna tråd har handboken från 2010 som referens.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Annat än 0 som slutsiffra på brandbilars rakelnummer
« Svar #4 skrivet: 08:27 - 09/05 2012 »
Med anledning av diskussionen om nollorna i Rakel-numret föreslår jag en titt på följande länk:

http://www.xnews.se/utr/index.php?topic=27.0

Hämta svar #51 på sidan 4. Bildrna i slutet visar Skånes ledningsfordon 269-0080. Fdn-numret är det samma som för bord 1 inne i ledningsutrymmet. Borden 2, 3 och 4 har följdaktligen Rakel-nummer 269-0081, -0082 och -0083.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening