Författare Ämne: 4-axliga tankbilar  (läst 14343 gånger)

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
4-axliga tankbilar
« skrivet: 08:41 - 10/04 2015 »
Såg att Sala Brand har levererat 2st lvx-ekipage på tridem-chassin. Hur kommer det sig att inte fler räddningstjänster använder sig av den chassikonfigurationen?
En tridembil med sitt kortare axelavstånd borde bli ganska lik ett 3-axligt chassi med styrbar löpaxel. På köpet får man ca 5ton extra lastförmåga och en bättre framkomlighet tack vare tandemdriften.

En annan fråga på tanbilsämnet:
Hur ofta används lvx-tank med motorspruta som lös tank? Och i de fall det används nyttjas verkligen kapaciteten från en klass 2 eller klass 3 msp?

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
SV: 4-axliga tankbilar
« Svar #1 skrivet: 17:48 - 10/04 2015 »
Det finns några som har tridem växlare. Exempelvis de här Norrtälje --> http://www.brandforsvar.se/norrtalje/sdb-105-2007.jpg
Storgöteborg --> http://www.utryckning.com/orebro/visafordon_franindex.php?fid=18308#  finns tre likadana. Laholm --> http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/cont_Scania_P400_LB_8x4_HNB_-2010_BJ.jpg   Vet att jag har sett någon mer men är trotts allt ganska sällsynt. Jag kan inte mer än hålla med dock att det finns många fördelar med 8x4 istället för 6x4/6x2. Men är nog just som sagt en kostnadsfråga till största delen...

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: 4-axliga tankbilar
« Svar #2 skrivet: 09:34 - 11/04 2015 »
Merkostnad investeringsmässigt tycker jag inte verkar avskräckande. Visserligen ökar driftkostnaderna men mtp att ett brandfordon inte rullar speciellt mycket så lär även det vara försumbart.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: 4-axliga tankbilar
« Svar #3 skrivet: 19:08 - 11/04 2015 »
Förutom Linköpings två nya bilar, finns det totalt 8 stycken tridem-bilar hos kommunala kårer..

- Räddningstjänsten Skåne Nordväst  (2st, Ängelholm)
- Räddningstjänsten Laholm  (1st, Laholm)
- Räddningstjänsten Storgöteborg  (3st, Kortedala, Lundby & Frölunda)
- Räddningstjänsten Norrtälje  (2st, Norrtälje & Hallstavik)

Inom parentes kan även nämnas att industribrandkåren på Nynäs petroleum utanför Stockholm har två stycken 44 meters hävare/släckmaster byggda på tridem-chassin.

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: 4-axliga tankbilar
« Svar #4 skrivet: 21:30 - 11/04 2015 »
Nynäs hade nog iof inte så mycket att välja på med tanke på vikten. Tankbilar är man ju fri att göra som man önskar, 2, 3 eller 4 axlar.