Författare Ämne: 2 41-1080 i olycka.  (läst 23712 gånger)

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 163
    • Visa profil
2 41-1080 i olycka.
« skrivet: 12:17 - 24/02 2012 »
Ser på Ekurirens sida att 2 41-1080 har kolliderat i samband med utryckning.

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1357707-raddningsbil-krockade-pa-vag-till-olycka

Bilderna som laddats upp i forumet är borttagna. Som det påpekats förut är det okey att länka till andra upphovsmäns material. Dock är det INTE, även om man anger källa, okey att i detta forum lägga upp upphovsrättsskyddat material.  / Daniel


« Senast ändrad: 17:42 - 24/02 2012 av Daniel Sjöholm »

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #1 skrivet: 12:50 - 24/02 2012 »
Om man bedömer via bilderna så tror jag inte att bilen kan tas i tjänst över huvudtaget. Om det nu skall beställas en ny så tycker jag de ska satsa på en Volvo Xc70, Xc60 elr Xc90. Många räddningstjänster har dem fordons modellerna och är nöjda. Men det är min åsikt. Någon som har ytterligare uppgifter om olyckan och fordonet??
//
FTG-LE

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #2 skrivet: 20:15 - 24/02 2012 »
Det är tyvärr andra gången på ungefär fyra år som insatsledarfordonet vid Räddningstjänsten Eskilstuna är del i en trafikolycka.

Förra gånget var det den dåvarande 24118, en Volvo V70 XC AWD -02 som krockade med en bärgningsbil på länsväg 214 mellan Skogstorp och Hållsta, utanför Eskilstuna. Det fordonet blev så pass skadat att den byttes ut mot den bil som krockades idag.


Den nuvarande bilen som krockades idag.


Den gamla bilen.
« Senast ändrad: 20:33 - 24/02 2012 av Stefan »

Utloggad CML75

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #3 skrivet: 18:13 - 26/02 2012 »
Kanske dax för förarutbildning. Jag vill minnas att förra gången körde dom in i en stillastående bärgningsbil under bärgning och den här gången kör man in i en buss bakifrån. Ingen av dessa olyckor ska behöva hända under utryckningskörning.

//CML75

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #4 skrivet: 19:13 - 26/02 2012 »
Jag tänker att insatsledaren ofta har en pressad arbetssituation.

Insatsledaren åker först i utryckningståget och får ett försprång till de resterande utryckningsfordonen. Således har ingen "röjt vägen" och förvarnat medtrafikanterna om att det kan tänkas komma fler utryckningsfordon.

Jag känner också att trafikmiljön i Eskilstuna kanske inte är den enklaste under utryckningskörning. På många platser har det byggts om till ett körfält per riktning och det är inte ovanligt att utryckningsfordon använder gång-/cykelbanor och mittrefuger för att komma fram i köerna.

Lägg därtill att insatsledaren åker ensam och har till uppgift att samla information om vad som hänt, styra och leda styrkorna och sköta radio- och telefonkontakt med SOS Alarm, andra enheter i den egna organisationen men också samverkande enheter från ambulans och polis. Utöver detta ska vederbörande köra kvalificerad utryckningskörning samtidigt.

Naturligtvis får dock inte en olycka under utryckningskörning hända. Att inte komma fram räknas inte.

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #5 skrivet: 21:34 - 26/02 2012 »
Stefan du har väldigt rätt med insatsledarens pressade arbetssituation. Och även att trafikmiljön i Eskilstuna inte är den enklaste. Jag är själv mycket i Eskilstuna och på vissa platser så är planeringen för framförande av utryckningsfordon inte den bästa. Dock så har jag efter att kollat på bilderna från Eskilstuna-Kuriren inte riktigt förstått hur olyckan gått till. I med att bussen ser mest skadad ut på vänster sida längst bak, medans insatsfordonets högra sida är som mest skadat. Kan det ha blivit en felmarginal när bussen stannat till på sidan av vägen för att släppa förbi insatsfordonet eller vad tror ni? För jag har svårt att se hur skadan blev när bussen skulle göra en vänster sväng som det står i tidnings artikeln.
Alltid kul med teorier! Sen så får vi ju hoppas att Räddningstjänsten i Eskilstuna hittar ett bra ersättningsfordon samt att insatsledaren inte har några "oupptäckta" skador.
//
FTG-LE

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #6 skrivet: 22:11 - 26/02 2012 »
Jag har ingen fakta om hur olyckan gått till men det känns för mig sannolikt att bussen var på väg att göra en vänstersväng in till bussgaraget intill olycksplatsen.

Just nu tycks 2 41-1180, som normalt används av räddningschef i beredskap för Eskilstuna och Strängnäs, användas av insatsledaren. Vad räddningschefen använder för fordon i så fall vet jag inte, men det finns ju flera larmutrustade personbilar i organisationen, t ex 2 41-1270.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #7 skrivet: 12:03 - 12/03 2012 »
Försäkringsbolaget har beslutat att 2 41-1080 kommer att repareras. Man räknar med att detta tar ungefär sex veckor. Under tiden fungerar 2 41-1180 som insatsledarbil medan RCB tills vidare åker i olika fordon, förra veckan var det 2 41-1060 och denna vecka är det 2 41-4280.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #8 skrivet: 22:11 - 01/06 2012 »
De beräknade 6 veckorna borde väl ha passerat nu. Någon som vet när 1080 kommer tas åter i tjänst?

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #9 skrivet: 23:15 - 01/06 2012 »
Räddningschef i beredskapbilen 2 41-1180 gick i alla fall tidigare i veckan som insatsledarbil, magnetskyltad "INSATSLEDARE".

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #10 skrivet: 22:23 - 27/07 2012 »
Nu har 2 41-1080 blivit färdigreparerad efter trafikolyckan och är åter i tjänst.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #11 skrivet: 14:35 - 28/07 2012 »
Länkar till en bild på 2 41-1080 vid en villabrand utanför Ärla tidigt i morse. Den enda skillnaden jag kunnat se efter olyckan är att stripningen på stötfångaren tillkommit.

Bakom insatsledarbilen står Ärlas tankbil 2 41-1640 följt av Eskilstunas lastväxlare 2 41-1140 samt närmast kameran Ärlas 2 41-1670.

Notera lastväxlarens mycket högt monterade blåljus för bättre synlighet t ex som barriärfordon på trafikolyckor.

http://www.akfoto.se/Brand%20i%20villa%20arla%20Uddetorp%20120728/IMG_9675B.jpg

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: 2 41-1080 i olycka.
« Svar #12 skrivet: 23:11 - 18/04 2014 »
En gammal tråd men jag hittade räddningstjänstens utredning om olyckan och tyckte det var intressant läsning.

http://rib.msb.se/Filer/pdf%5C26971.pdf
« Senast ändrad: 23:13 - 18/04 2014 av 19-16 »