Författare Ämne: Varningsljus/blåljus - olika ljusteknik  (läst 11550 gånger)

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
Varningsljus/blåljus - olika ljusteknik
« skrivet: 06:57 - 17/05 2014 »
Vilka för-/nackdelar ser ni med de olika ljusteknikerna i varningsljus-/blåljusramper? Både när det gäller gult och blått ljus?

Vilket ger den bästa synligheten i dagsljus/solsken? Finns det situationer då det gamla hederliga rotorljuset är bäst?

volvo940polis

  • Gäst
SV: Varningsljus/blåljus - olika ljusteknik
« Svar #1 skrivet: 01:35 - 18/05 2014 »
Jag personligen tycker inte det finns något som slår tre-lins optiken i glas, den funkar i alla väder även i dimma, den bländar inte så som blixt och dioder gör.
Men en kombination av blixt, rotor halogen och dioder hade nog varit det optimala.
Standbys diodbåge har ju blivit poppis med jag tycker inte den syns speciellt bra på långt håll i dagsljus, där är det bättre med dem riktade ljusen som fanns i O-bågen och i M-bågen.