263-4040 hette som Scaniaolsson sa aldrig 3040 i Eslöv. Den hette 614 även en längre tid innan den driftsattes i Löddeköpinge, innan all tjänstgörande personal utbildats på den. Det var inte många på stationen som kört växelflak innan, eftersom Kävlinge Kommun aldrig haft en lastväxlare. Sedan märtes den 368 i takt med att all personal var klar, sedan bara någon månad efter märktes den 263-4040, fick ny dekor, samt Lunds gamka vattentank. Var gamla Eslövstanken står vet jag inte. Till bilen finns som sagt även SMC containern och vad jag upfattat som en sanerings-och storskadeplatscontainer. Enligt rsyds hemsida har station Kävlinge särskild kometens kemsanering så det hänger kanske ihop där.
Vad 2040 beträffar tycker jag det är lite synd att man inte märker om den till, t.ex. 2060, om det inte redan finns på stationen. Egentligen borde hela ekipaget flyttas till jägersro eftersom det är deras kompetens som finns lastad på bilen, men det kanske finns en anledning till att det blivit så.
Medans vi är inne på tungräddningsgrejor och sånt som fanns i containern: varför tog man bort M307? Var den för gammal eller? Även när man flyttade fd. 368 från Lödde till Genarp (MB Unimog med kran) tog man bort kranen och kallar den nu slangjeep. Så från två kranbilar till noll i Rsyd. Anledning till att man bara kör räddning i en container, finns det en bra sådan?