Författare Ämne: Veteran brandbil och besiktning  (läst 13247 gånger)

Utloggad Dyna

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Veteran brandbil och besiktning
« skrivet: 08:47 - 08/07 2016 »
Hej

Mellan oss och grannen så har vi fyra veteran brandbilar

International C1200 4x4 1968 (grannens)
International Loadstar 1600 1969 Flooby dubbel hytt
International Loadstar 1600 1967 Flooby enkel hytt
Volvo Lapplander 1967


Grannens C1200 och våran Loadstar 1600 1967 har full larm utrustring (blåljus och siren) och är intakta brandbilar (tank, pump, spruta osv).  Loadstar 1600 1969 fattas skåpet och har bara sirenen kvar, Volvon har inte något kvar förutom sugslangens takräcke.

Grannen var nu inne och besiktigade sin C1200 och fick nedslag på att sirenen och blåljusen var inkopplade och fungerade.  Vi har läst angående fusk polis bilar att det ska vara ok bara man inte använder det. Men vad är det som riktigt gäller var är de lag texter och domar som man kan anberopa? Det är ju inte så att vi vill spela brandman vi gillar ju bara veteran brandbilar och vi vill ju inte gärna ändra dom. Jag till och med letar efter blåljus och sirener till våra som har blivit kastrerade det är ju trevligt med levande historia.

MVH D & O

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
SV: Veteran brandbil och besiktning
« Svar #1 skrivet: 09:52 - 08/07 2016 »
Rättsläget är tyvärr lite osäkert. Egentligen är det förbjudet att ha ett larmutrustat utryckningsfordon om man inte är en "blåljusorganisation" eller har dispens från Transportstyrelsen. Det brukar dock ses mellan fingrarna med det när det handlar om rena veteran- och utställningsfordon som enbart används i utställningssyfte.

Begreppet larmanordning i regelverken om fordons bestyckning innebär både blåljus och sirén. Det finns tingsrättsdomar på att det är OK att ha enbart blåljus monterat eftersom det inte är en komplett larmanordning. Ett tips är därför att koppla bort eller eventuellt helt demontera sirénen.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
SV: Veteran brandbil och besiktning
« Svar #2 skrivet: 13:30 - 08/07 2016 »

När jag hade min Chevrolet 1948 och besiktigade den så tog jag bort säkringen så att inget funkade.

Det blev aldrig något problem då.

Hälsningar
  Jan-Erik S   8)
Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029

Utloggad Dyna

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Veteran brandbil och besiktning
« Svar #3 skrivet: 15:52 - 08/07 2016 »
Hej

Tack för svaren, det blir nog att demontera strömmen till sirenen.  Finns det några tips var man kan få tag i saftblandare (model äldre) och annan brand utrustning som fattas från våra bilar.

MVH D & O

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 473
    • Visa profil
SV: Veteran brandbil och besiktning
« Svar #4 skrivet: 23:25 - 08/07 2016 »
Som antytts här får man nog vara litet hycklare, eller "streetsmart". Se till så att larmutrustningen inte fungerar vi besiktningen.
Om du sedan skall delta i något typ veteranbilsrally så kan du koppla in utrustningen den dagen utan att för den skull missbruka den.
De bilar du beskriver borde väl ha röda ljus och saftblandare och de kan väl inte beskyllas för att vara larmanordning av i dag, även om
rött ljus endast få visas bakåt. Men samma där, mening nr 2 gäller fortfarande.

Utloggad Dyna

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Veteran brandbil och besiktning
« Svar #5 skrivet: 09:54 - 11/07 2016 »
Hej Lasse,

Jo det är nog så tyvärr det vore ju trevlig om det kunde finnas någon allmän dispans för fordon äldre än 40 alt 50 år. Och du har rätt de ska ha röd ljus, man kan ju titta på https://youtu.be/J6u-SdgZfOs . Nu är ju röd ljusen är ju svåra att hitta. Tips om var man kan hitta en uppsättning eller två vore ju super :)

MVH D & O