1. Har man gått över till XC70 permanent eller kommer det finnas två Nilsson-modeller?
- Man har slutat tillverka V70-ambulansen, så numera är det XC70 som gäller. Dom två sista exemplaren av V70:n, nr 255 & 256, blir landstinget i Sörmland ägare till.
2. XC70 är i grundutförande ganska gungig, bygger den på ett polisbilschassi eller hur är styvheten vid utryckning?
- Jag har tolkat det som att det är en "vanlig" XC70 man bygger på, dvs INTE det förstärkta polischassiet. Men jag kan ha fel..
3. Vad skiljer XC70-ambulansen från V70:n mer än markfrigången? Problemet som varit är väl bland annat att förlängningen av chassit medfört problem för antisladdsystemet, kvarstår det?
- Grundmodellerna V/XC70 "sjunger lite på sista versen", då man slutar tillverkar dessa under våren 2016. Istället kommer Volvo presentera två helt nya modeller, V90/V90 Cross Country. Att presentera XC70-ambulansen är väl ett sista försök för Nilsson att förnya/förbättra sin populära ambulans, marknadsandelen ligger runt 55%. Ett 20-tal XC70 är redan beställda.
Någon annan får svara för mig när det gäller dom angivna problemen med antisladdsystemet, men det finns en del nyheter jämfört med V70:n.
1. Bättre ljusisolering tack vare delvis nya material.
2. En bildskärm i sjukhytten som kopplad till en kamera monterad under mittbackspegeln, gör att den vårdande personalen kan följa aktuell trafiksituation.
3. En IR-kamera som reagerar på djur & andra varma föremål på vägen i mörkret. Kameran är monterad i grillen.
4. Elmanövrerad bårsläde från Pensi undviker tunga lyft för personalen.
Jag antar dock att delar av ovannämnda nyheter är extrautrustning.
* Faktaunderlaget kommer ifrån senaste numret av tidningen Samverkan 112 (1/2015)..