Det var 1320 som fungerade som FIP-bil igår.
När det gäller huvudstationen är det mycket riktigt, som jag har skrivit tidigare, tänkt att det framöver ska vara två tunga släckbilar. Det är 1010 som är ordinarie förstabil samt 1210 som är reservbil. Idag åker man ofta med både 1010 och 1110 i tåget men framöver är det tänkt att vara 1010 och 1060. I andrabilen åker oftast inte mer än två personer eftersom man vid stort larm även har med sig tankbil 1040 och/eller höjdfordon 1030. Nytt larm under pågående insats innebär antingen att man kan dela styrkan och åka med en del av styrkan på nästa larm eller att en annan station får ta nästa larm. Med de små styrkor vi har är det tyvärr få kårer som kan åka med två kompletta släckbilar på samma larm.
Tack för svar!
Ja, det är beklämmande att se hur räddningstjänsterna runt om i landet får mindre och mindre personalstyrkor. Teknisk utveckling i all ära, men det krävs trots allt människor för att hantera tekniken också. Frågan är hur liten en styrka kan bli innan allmänhet och beslutsfattare vaknar upp och inser situationens allvar. Minskningarna inom räddningstjänsten får ju inte på långa vägar så stor uppmärksamhet som personalbristen inom andra sektorer. Paradoxalt nog beror det säkert på att ni som jobbar inom räddningstjänsten trots snålt tilltagna resurser gör ett så enastående jobb!
Tråkigt att slagkraften i Eskilstuna minskar. En liten tröst ändå att Ärla kompenserar genom uppgraderingen till kommunal deltidskår. Är det beslutat hur stor Ärlastyrkan ska bli?