Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robert Värn Styrlander

Sidor: [1]
1
Upphandlingen av nya släckbilen vanns av Sala brand
Rotationen blir som följer

Nya bilen blir 241-1010
241-1010 blir 241-1110
241-1110 blir 241-1310
241-1310 blir 241-1610
Nuvarande 241-1610 säljs i vår efter rotationen

2
Gamla 1060 är såld och nya bilen är hos leverantören. Vi hade mycket problem med nya bilen efter leverans och vi beslutade att skicka tillbaka den till leverantören med krav på åtgärd. Dessa åtgärder har dragit ut på tiden men som det ser ut just nu så har de löst det mesta och vi förväntar oss bilen den närmsta veckan.
Vad gäller nya 1770 så vart det även där fel vid leverans, vi hade beställt en 4x4 men bilen vart byggd på fel chassi. Den vart av leverantören såld till Räddningstjänsten i Strängnäs och ett nytt chassi byggdes åt oss. Den beräknas bli levererad även den kommande vecka. Den står just nu i stan hos leverantören.

Ny släckbil är upphandlad och byggnationen startas nu under hösten/ vintern, leverans kring årsskiftet enligt upphandling

3
Gamla 1060 är delvis urplockad och utrustning överflyttad till nya bilen (skärsläckare ibland annat) Bilen kommer att gå ut på försäljning nu under sensommaren/ hösten

4
Nej det är ingen om stripning planerad för 1320. Precis som Mårten skriver så gör vi detta på nya fordon eller om det finns något annat behov för stripning. Anledningen att 1070 åkte som reservbil för 1320 hade att göra med ett verkstadsbesök samt lite små förändringar bak i skåpet.

5
Nej, den är inte tagen i drift. Den var på ett övningsuppdrag med Polis när larmet om brand gick. Och då på grund av omfattningen så tog man dit den för att kunna arbeta ifrån två håll. Annars så håller personalen på med att utbilda sig och öva på den. Målet är att den är i drift fullt ut i slutet på kv 1 2020

6
Din uppfattning är rätt, bemanningen i Ärla är 0+3+1
0 st befäl, 3 st brandmän ifrån räddningsvärnet, 1 st RIB (alltså deltidare) som åker som FIP med 2 41-1660

7
Det stämmer, vi hämtade hem nya 2 41-1130 ifrån Sala Brand igår. Nu väntar leveransservice av Scania och utbildningar för personal innan den kan kliva i tjänst, troligtvis i mitten på december.
Övrigt så byggs nya 1060 av Sala just nu och även 1770 som byggs av Karossan är i gång med byggnationen.
Gamla 1130 har stått hos Arver sedan början av oktober med trasig kraftöverföring i växellådan. Vi får inte tag i reservdelar och det ser tyvärr mörkt ut, troligtvis så kommer denna att säljas som den står om vi inte får tag i någon annan växellådan (frågan ställs just nu runt om i Europa)

8
Jag vet förstås inte vilken bil du faktiskt såg men 1310 har fått en facelift i form av en uppgradering av blå/ gul ljus runt om ink larmbåge på taket. Den har även fått en ATA skylt på taget vilken den har saknat under många år. Den gamla skylten togs bort för att få in bilen på Torshälla station, men den nya är anpassad och sitter mellan hytt och skåp för att inte ta någon höjd när denna är nedfälld. Däremot så ser den i övrigt ut som vanligt dvs.  att den fortfarande har gråa jalusier.

9
Nej, med facit i hand så vart de inge bra. Det vi har tagit med oss är att vi alltid tittar på all hjulsdrivna varianter när vi ska planera mindre fordon, och ser till att detta är ett krav i upphandlingar.
Det nya fordonet kommer ha en minimum totalvikt över 5ton ifrån fabrik, vara all hjulsdrivet, kunna driva pump via kraftöverföring ifrån bilen. Sen exakt vilket fordon det kommer att sluta i vet jag inte ännu (givetvis har jag en aning :) ) men jag får återkomma i den frågan när upphandlingen är klar.

10
Investeringsbudgeten vart reviderat då kostnaden för övningsanläggningen på övningsfältet vart större den beräknat under 2017/ 2018.
Planen som ligger just nu är följande:
2019 - Nytt höjdfordon (upphandlat och klart)
2019 - Nytt brandfortdon (skall ersätta nuvarande 2 41-1060 JFT342, arbetet med upphandling pågår)
2020 - Ny släckbil (skall i en rotation ersätta 2 41-1610 KTC153, upphandlingsarbetet startar hösten 2019)
2022 - Ny lastväxlare (Skall i en rotation ersätta 2 41-1440 CZE629, upphandlingsarbetet startar hösten 2021)

Under 2019 så kommer även några mindre fordon att bytas ut, de jag kan nämna som är klart är
2 41-1070 är som det är nämnt tidigare i tråden beställd men är kraftigt försenad då VW har stora problem med leveranser
2 41-4180 (NDU585) Kommer under året ett bytas ut till liknade fordon

11
Hej
Jag tänkte börja att presentera mig. Mitt namn är som användarnamnet: Robert. Till vardags arbetar jag just på räddningstjänsten i Eskilstuna som drift och underhållsansvarig, mina huvudarbetsuppgifter är fordon och fastigheter. Jag är även involverad i de flesta inköpet vad gäller detta ansvarområde. Jag har följd denna tråd en tid och kände nu att jag ger mig in i konversationen då jag finner många tankar intressanta och jag sitter förstås på del information så att jag förhoppningsvis kan svara på ev. frågor som dyker upp här.

Ja det stämmer att 2 41-1510 (RSE997) är utrustad med skärsläckare. Anledningen till att den hamnade på stn 2 41-1500 har helt enkelt med den ordinarie fordons rotationen i organisationen att göra. Kostnaden att flytta denna mellan fordon är alldeles för stor. Personalen i Näshulta är utbildade på skärsläckaren så vinningen blir att de kan kyla brandgaserna med skärsläckaren i väntan på att en rökdykande enhet är på plats. Skulle det ha gjorts förändring i den ordinarie rotationen så skulle det ha blivit problem framledes, t.ex. när 2 41-1610 (KTC153) skall bytas ut.

För övrigt så är nu nya 2 41-1460 på plats i Västermo och tagen i tjänst sen ett par veckor tillbaka. Reg nr: YMR700
Upphandlingen av höjdfordon är precis som Mårten skriver färdig sen en tid tillbaka. Det blir en maskinstege av märket Magirus M 32 L-AS byggd på en Scania P 410 B4x2. Planerad leverans är november 2019.

Sidor: [1]