Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - heimer

Sidor: [1] 2 ... 12
1
Nackas anslutning till SSBF kommer innebära utökad ekonomisk ram för förbundet om ca 16 miljoner per år (lågt räknat) efter att kostnaderna för driften av Nackastationen är borträknade.

Vad tror ni om sannolikheten för dessa operativa satsningar:
-Nacka utökas till 1+6.
-1220 på Östermalm utökas till 1+4.
-Etablering av ny styrka på Katarina (1320) om 1+2 för att kunna förstärka innerstan & Nacka.
-Taktiska enheterna utökas till 1+6 och tillförs höjdfordon för att fullgott kunna täcka övande stationer.

2
Nackas övergång närmar sig. Kommer samtliga fordon tas över och blir stationen återigen 1+6 ?

3
Ytterst beklagligt! Det borde vara en arbetsmiljöfråga att insatsledaren inte ska behöva köra utryckningskörning i Stockholmstrafiken samtidigt som han utövar insatsledning över radion.
Lönemedel för att ha en extra SOL tillgänglig under 2080s driftstid kan inte vara omöjligt att uppbringa.

4
Varför anses inte 2080 behöva SOL?

5
Nu är den första av de två nya rundabilarna färdigbyggda: https://www.facebook.com/share/p/18vkPQcLUt/?mibextid=WC7FNe

Kul att det blir Martin-siren på dem.

6
De har korg, men inget stegpaket.

7
Det är synd, särskilt när det byggs mer komplext och på höjden.

Hur ser möjligheten ut för SSBF att kunna ta hjälp av de två 44m hävarna som industribrandkåren Nynäs AB fogar över? Trots avståndet är det endast ca 45 min körtid upp till Stockholm.
Medger samarbetet inom RRÖS att exempelvis SSBF kan begära hjälp av Nynäs ABs hävare, och då får kommunala styrkan i Nynäshamn passa på industrin (och Sorunda kallas in för att passa Nynäshamn) ?


8
Övrigt / SV: Södertörns brandförsvarsförbund
« skrivet: 01:14 - 15/12 2024 »
Någon som vet på vilken station i förbundet som den omskrivna julfesten ägde rum?

9
Regelverken för utrymning och byggnadstekniskt brandskydd bygger trots allt på att de följs och inte medvetet sätts ur spel. Grenfell Tower i London samt Övre Husargatan i Göteborg är goda exempel på när det inte har fungerat som tänkt, och ett 60m höjdfordon skulle bli ytterligare ett verktyg att kunna använda vid extraordinära händelser.
Förutom brand/utrymning i höga byggnader skulle det även kunna användas vid olyckor på byggarbetsplatser/byggkranar eller andra otillgängliga ställen. Stadsutvecklingen i Stockholm går mer och mer åt att bygga på höjden (över 8 våningar).

Absolut är ett 60m hävarfordon relativt långsamt och kräver längre tid för resning än en maskinstege, men det kan inte vara tungt vägande skäl emot en anskaffning.
 

10
Att Vällingby fick en 37m berodde väl endast på priset? Skillnaden mot 42m i längd/höjd/vikt är snudd på obefintlig.

Ett 12m långt höjdfordon som fördelar 34t vikt på ett 5-axlat chassi kommer kunna nå väldigt många platser i Stockholm. Det kommer krävas särskild planering av körvägar & uppställningsplatser, och alla objekt kommer inte gå att nå, men majoriteten kommer det.

Tanken med ett rejält 60m höjdfordon är att den ska vara en förstärknings/specialresurs. Precis som med räddningsdykningen kommer det finnas tillfällen när den helt enkelt inte går att använda.

11
Såg att Uppsala precis tagit emot en ny 42m hävare på station Fyrislund, och Räddningstjänsten Syd har inlett upphandling av en. Storgöteborg, Örebro, Västerås, Karlskrona och Vetlanda har sedan tidigare 42m hävare.

När tror ni vi kommer få se en högre hävare i Stockholm? Kan det bli en till Nacka måntro?

Jag tycker Storstockholm, Södertörn & Attunda borde gå ihop och investera i ett gemensamt 60m höjdfordon (exempelvis Bronto F60XR eller Magirus M64L) som placeras på en station med strategiskt läge att relativt snabbt nå samtliga organisationer, exempelvis Brännkyrka. 

12
Övrigt / SV: Södertörns brandförsvarsförbund
« skrivet: 10:29 - 11/11 2024 »
Absolut är det så, men Södertörn som organisation borde själva kunna anpassa bemanningen på stationerna efter parametrar som antal larm & antal invånare.
Exempelvis Brandkåren Attunda har på stationerna Upplands-bro och Knivsta heltid vardagar dagtid & RIB övrigt tid.

Att göra om Nynäshamn & Ekerö till dagtidsstationer med RIB övrig tid, och utöka Botkyrka, Södertälje, Haninge och Huddinge till 1+6 skulle vara en åtgärd som ligger väl i linje med antalet larm, antal invånare samt medlemsavgiftens fördelning.

13
Övrigt / SV: Södertörns brandförsvarsförbund
« skrivet: 01:16 - 11/11 2024 »
Tack Robban!
Södertörns nya förbundsordning föreskriver att medlemsavgiften ska fördelas baserat på antal invånare samt km2 landareal enligt följande:
487kr/kommuninvånare
17000kr/km2 landareal

De nya medlemsavgifterna kommer leda till direkta absurditeter i förhållande till dagens bemanning:

Ekerö kommun (28808 inv & 217 km2):
Bemanning: 1+5 (heltid) samt 3 brandvärn.
Årets avgift: 24,9 Mkr.
Ny avgift: 17,7 Mkr (sänkning med 7,2 Mkr).
Enbart lönekostnaderna för heltiden uppgår till minst 20 Mkr…

Nynäshamns kommun (30383 inv & 357 km2):
Benanning: 1+5 (heltid) samt 1+4 (deltid Sorunda).
Årets avgift: 22,2 Mkr.
Ny avgift: 20,9 Mkr (sänkning med 1,3 Mkr).
Enbart lönekostnaderna uppgår till minst 23 Mkr…

Södertälje kommun (101209 inv & 524 km2):
Bemanning: 1+5 (heltid) samt 1+4 (deltid Järna).
Årets avgift: 50,4 Mkr.
Ny avgift: 58,2 Mkr (höjning med 7,8 Mkr).
Beredskapsnumerären är lika som Nynäshamns kommuns…

Botkyrka kommun (95592 inv & 194 km2):
Bemanning: 1+5 (heltid).
Årets avgift: 38,3 MKr.
Ny avgift: 49,9 Mkr (höjning med 11,6 Mkr).
Beredskapsnumerären är lika som Ekerö kommuns…

Salems kommun (17252 inv & 54 km2):
Bemanning: saknar station.
Årets avgift: 8,2 Mkr.
Ny avgift: 9,3 Mkr. (höjning med 1,1 Mkr),
Ligger mellan Södertälje och Botkyrka kommuner.

Nykvarns kommun (12274 inv & 153 km2):
Bemanning: 1+4 (deltid)
Årets avgift: 6,3 Mkr.
Ny avgift: 8,6 Mkr (höjning med 2,3 Mkr).
Stationen kostar drygt 4 Mkr/år att driva…


14
Södertörns nya föreslagna förbundsordning kommer göra att medlemsavgiften i förhållande till beredskapen blir ännu mer snedfördelad än den redan är idag.
En mer rimlig framtida beredskap vore:
Huddinge 1+6
Botkyrka 1+6
Södertälje 1+6
Haninge 1+6
Tyresö 1+5
Nynäshamn 1+1 (+4 RIB)
Ekerö 1+4 (+1 RIB)
Sorunda 1+4 RIB
Järna 1+4 RIB
Nykvarn 1+4 RIB


15
Att sätta en ensam deltidsbrandman i en fip bil som ska ansluta och förstärka heltidsstyrkan finns på flera ställen men ställer också stora krav på utbildning och direktiv då denna ensamma person riskerar att vara framme först av alla på tillbud. Det blir också problematiskt att vara deltidare åt en styrka som ligger på över 1000 larm om året och man kanske åker på flera nattliga larm i veckan och dessutom ska sköta sitt ordinarie jobb.

En lösning skulle kunna vara att införa deltidaren på en betydligt lugnare heltidsstation i förbundet.
Exempelvis minska Ekerö eller Nynäshamn till 1+4 (+1 RIB i fip-bil) och utöka Södertälje till 1+6.

Sidor: [1] 2 ... 12