Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - heimer

Sidor: [1] 2 ... 11
1
Såg att Uppsala precis tagit emot en ny 42m hävare på station Fyrislund, och Räddningstjänsten Syd har inlett upphandling av en. Storgöteborg, Örebro, Västerås, Karlskrona och Vetlanda har sedan tidigare 42m hävare.

När tror ni vi kommer få se en högre hävare i Stockholm? Kan det bli en till Nacka måntro?

Jag tycker Storstockholm, Södertörn & Attunda borde gå ihop och investera i ett gemensamt 60m höjdfordon (exempelvis Bronto F60XR eller Magirus M64L) som placeras på en station med strategiskt läge att relativt snabbt nå samtliga organisationer, exempelvis Brännkyrka. 

2
Övrigt / SV: Södertörns brandförsvarsförbund
« skrivet: 10:29 - 11/11 2024 »
Absolut är det så, men Södertörn som organisation borde själva kunna anpassa bemanningen på stationerna efter parametrar som antal larm & antal invånare.
Exempelvis Brandkåren Attunda har på stationerna Upplands-bro och Knivsta heltid vardagar dagtid & RIB övrigt tid.

Att göra om Nynäshamn & Ekerö till dagtidsstationer med RIB övrig tid, och utöka Botkyrka, Södertälje, Haninge och Huddinge till 1+6 skulle vara en åtgärd som ligger väl i linje med antalet larm, antal invånare samt medlemsavgiftens fördelning.

3
Övrigt / SV: Södertörns brandförsvarsförbund
« skrivet: 01:16 - 11/11 2024 »
Tack Robban!
Södertörns nya förbundsordning föreskriver att medlemsavgiften ska fördelas baserat på antal invånare samt km2 landareal enligt följande:
487kr/kommuninvånare
17000kr/km2 landareal

De nya medlemsavgifterna kommer leda till direkta absurditeter i förhållande till dagens bemanning:

Ekerö kommun (28808 inv & 217 km2):
Bemanning: 1+5 (heltid) samt 3 brandvärn.
Årets avgift: 24,9 Mkr.
Ny avgift: 17,7 Mkr (sänkning med 7,2 Mkr).
Enbart lönekostnaderna för heltiden uppgår till minst 20 Mkr…

Nynäshamns kommun (30383 inv & 357 km2):
Benanning: 1+5 (heltid) samt 1+4 (deltid Sorunda).
Årets avgift: 22,2 Mkr.
Ny avgift: 20,9 Mkr (sänkning med 1,3 Mkr).
Enbart lönekostnaderna uppgår till minst 23 Mkr…

Södertälje kommun (101209 inv & 524 km2):
Bemanning: 1+5 (heltid) samt 1+4 (deltid Järna).
Årets avgift: 50,4 Mkr.
Ny avgift: 58,2 Mkr (höjning med 7,8 Mkr).
Beredskapsnumerären är lika som Nynäshamns kommuns…

Botkyrka kommun (95592 inv & 194 km2):
Bemanning: 1+5 (heltid).
Årets avgift: 38,3 MKr.
Ny avgift: 49,9 Mkr (höjning med 11,6 Mkr).
Beredskapsnumerären är lika som Ekerö kommuns…

Salems kommun (17252 inv & 54 km2):
Bemanning: saknar station.
Årets avgift: 8,2 Mkr.
Ny avgift: 9,3 Mkr. (höjning med 1,1 Mkr),
Ligger mellan Södertälje och Botkyrka kommuner.

Nykvarns kommun (12274 inv & 153 km2):
Bemanning: 1+4 (deltid)
Årets avgift: 6,3 Mkr.
Ny avgift: 8,6 Mkr (höjning med 2,3 Mkr).
Stationen kostar drygt 4 Mkr/år att driva…


4
Södertörns nya föreslagna förbundsordning kommer göra att medlemsavgiften i förhållande till beredskapen blir ännu mer snedfördelad än den redan är idag.
En mer rimlig framtida beredskap vore:
Huddinge 1+6
Botkyrka 1+6
Södertälje 1+6
Haninge 1+6
Tyresö 1+5
Nynäshamn 1+1 (+4 RIB)
Ekerö 1+4 (+1 RIB)
Sorunda 1+4 RIB
Järna 1+4 RIB
Nykvarn 1+4 RIB


5
Att sätta en ensam deltidsbrandman i en fip bil som ska ansluta och förstärka heltidsstyrkan finns på flera ställen men ställer också stora krav på utbildning och direktiv då denna ensamma person riskerar att vara framme först av alla på tillbud. Det blir också problematiskt att vara deltidare åt en styrka som ligger på över 1000 larm om året och man kanske åker på flera nattliga larm i veckan och dessutom ska sköta sitt ordinarie jobb.

En lösning skulle kunna vara att införa deltidaren på en betydligt lugnare heltidsstation i förbundet.
Exempelvis minska Ekerö eller Nynäshamn till 1+4 (+1 RIB i fip-bil) och utöka Södertälje till 1+6.

6
Jag skulle satsa skattepengarna på lösningar som ligger i linje med IVPR, i väntan på räddningstjänst. Så vitt jag känner till har det åtminstone tidigare funnits i Södertälje, där väktare larmats på samma larm som räddningstjänsten. Det finns även andra yrkesgrupper, som exempelvis hemtjänstpersonal, gatukontoret, parkarbetare och fastighetsskötare, som skulle kunna bidra.

Det handlar om att sätta in tidiga insatser för att bryta händelsekedjan innan situationen eskalerar. Genom att mobilisera dessa yrkesgrupper kan man få snabbare hjälp på plats, vilket kan göra stor skillnad för att förebygga allvarliga konsekvenser.

Kanske till och med en utveckling av SMS-livräddarappen där även brandlarm inkluderas.

Nej, syftet är att Södertälje ska nå 1+6 initialt vid brand i byggnad och därmed kunna genomföra invändig rökdykning samtidigt som nödställda i fönster/balkonger kan undsättas utan att behöva vänta minst 15 min på förstärkning

7
Om man överhuvudtaget har RIB-personal i en stad så pass stor som Södertälje, är det troligtvis en utmaning att upprätthålla en anspänningstid på fem minuter. Det är sannolikt svårt att hitta personal som kan möta den tiden, både från sina bostäder och sina huvudarbetsplatser. I så fall behöver man kanske förlänga anspänningstiden till åtta eller tio minuter, vilket gör att insatstiden från närliggande heltidsstyrkor blir mer jämförbar.
Om man bara ska ha 1 man RIB så kan denne disponera en fip-bil eller annat larmutrustat fordon under beredskaptiden. Då kan beredskapsbrandmannen köra direkt mot larmadressen.

8
Med 1+5 lär man kunna påbörja även utvändig livräddning. Det krävs inte två personer för att manövrera ett höjdfordon, även om det är önskvärt förstås. Däremot vanlig stege blir tyvärr tufft.
Jag tycker det är förvånande att tillsynsmindigheten inte krävt minst 1+6 heltid eller att man inför 1 man RIB i Södertälje. Att behöva vänta minst 15 min på förstärking för att kunna resa stege samtidigt som rökdykning pågår kan inte vara godtagbart i en sådan stor stad.

9
Södertörn har nu publicerat sitt nya handlingsprogram för 2024-2027: https://www.sbff.se/globalassets/styrdokument/handlingsprogram.pdf

Det blir ingen utökning av någon heltidsstyrka, utan samtliga ska fortsätta vara 1+5.

När man läser om Södertälje kommuns riskbild och befolkning i handlingsprogrammet blir jag mycket frågande till varför inte MSB eller Länsstyrelsen ingriper och kräver större bemanning i heltidsstyrkan?

Kan man gå så långt som kalla Södertälje för staden med Sveriges sämsta räddningstjänstberedskap?

Det är förstås så att beredskapen i Södertälje inte enbart bygger på brandstationen i Södertälje. Själva syftet med samarbeten inom räddningstjänsten innebär att nyttja resurser där de behövs som bäst. Ta Sundbybergs stad som exempel, de har ingen brandstation alls trots 56 000 invånare. Danderyd är ytterligare ett exempel.

Absolut, Sundbyberg har länge “delat” station med Solna och Danderyd med Täby. Både Solna och Täby brandstationer har bemanningen 1+6 och kan därmed starta invändig rökdykarinsats samtidigt som utvändig livräddning via maskinstege.
Det jag vänder mig emot är att Södertälje med sina 80,000 invånare i tätorten samt mycket komplexa riskbild endast har bemanningen 1+5. Södertälje behöver invänta förstärkning i ca 20 min innan samtidigt in- och utvändig livräddning kan genomföras, jag kan inte finna någon annan tätort i Sverige (i motsvarande storlek) med lika dålig beredskap.

10
Nu pekar allt på att Nacka kommun går med i SSBF 1 juli nästa år, dvs om 9 månader.

SSBF vill att samtliga fordon ska vara likriktade, således kommer inte förstabilen (4110) följa med över vid förbundsbytet. Hävaren 4130 är av årsmodell 2008 och kommer sannolikt inte heller följa med över, om inte SSBF vill ha den som reservfordon till Vällingbys hävare. Det som talar för att SSBF skulle vilja ha den som reservfordon är att den, likt Vällingbys, är 37m och tillverkad av Bronto.
Lastväxlaren 4140 kan nog sannolikt följa med över till SSBF. Årsmodell 2014 och försedd med Martin-horn. Kräver endast lite omlackering, nya blåljus, ändrad placering av sirenhorn samt en sköld.

11
Okej, hoppas de kommer snart då!

12
Nu verkar det beslutat att Nacka lämnar Södertörn vid halvårsskiftet 2025.
Är det någon som vet om Nacka åter kommer bli 1+6 i och med övergången till SSBF? Givet befolkningsmängden vore det högst rimligt

13
Har de nya ”rundalastbilarna” levererats ännu? Vet att det beställdes 2 nya larmutrustade Scanialastbilar till materialdepån

14
Kul! Bra utveckling. Gillar hur den har sin “tyska montering” av martinhornen.

15
Är reservpoolen utökad med en lastväxlare? Såg Vallentunas gamla lvx som 231-3940 ganska nyligen

Sidor: [1] 2 ... 11