13
« skrivet: 22:36 - 15/02 2016 »
Lite svar på frågorna:
-4070 är en Skoda Octavia, ca årsmodell 09 eller så. Gamla räddningstjänsten Norduppland leasade ett gäng som besiktningsbilar m.m. varav en i sinom tid blev larmutrustad för att kunna fungera som reserv för IVPA-bilar eller i värsta fall ledningsfordon. Alla de andra Skodorna lämnades så vitt jag vet tillbaka när man gick in i Uppsala Brandförsvar, men denna var det ju diverse hål i så det var nog lite surt ekonomiskt att släppa lesingavtalet. Bilen ingick en tid i Uppsalas allmänna småfordonspark, men utrustades sedan med det mesta som FIP-bilarna har i samband med att Östhammar gick från 1+1 heltid +3 deltid dygnet runt till dagens lösning. Man hade då lite tunt med personal på RIB-sidan ännu, så 4070 placerades i Gimo och bemannades med en brandman från Gimostationen, utöver Gimos ordinarie 1+4, för att förstärka Östhammar deltid. Bilen FIP-utrustades eftersom brandmannen alltid hade bilen med sig och åkte på 90 sek, precis som en FIP. Inom en inte oansenlig del av Östhammars område kommer dessutom en liten bil på 90 sek från Gimo före en släckbil på 6 min från Östhammar, så FIP-utrustningen och därtill utbildning var nödvändig.
När styrkan i Östhammar blev fulltalig så flyttades bilen till Östhammar. Det borde vara ungefär ett år sedan. Varför det tagit så lång att få den officiellt operativ som FIP i Östhammar vet jag inte, för då och då har den verkat som sådan ändå redan tidigare.
-Att sitta som insatsledare på 4080 är förmodligen skittråkigt, ja. Inte händer det mycket. Anledningen att 4080 sitter i Östhammar och inte Tierp, eller någon annan stans, har att göra med körtider. Från Uppsala kör 1080 eller 1180 till Tierp på runt en halvtimme. Från både Uppsala och Tierp är det närmare en timmes körning till exempelvis Öregrund, på betydligt sämre vägar. 4080 täcker också de NÖ delarna av Tierps kommun ganska bra via V76.
-Höjdfordon har det funnits av lite blandad, men mest sämre, sort i Östhammar genom åren. Fanns väll någon 70-talshävare (volvochassie, tror jag) en bit in på 2000-talet, som utrangerades. Sedan stod där Uppsalas gamla 70-tals stegbil (en Scania L80 eller kanske L110) fram till 2010-11 någon gång. I RTJ Nordupplands sista tid KÖPTES Fyrislunds gamla hävare, den som nu är 4030 och ska bort. Uppsala Brandförsvar fick alltså ganska omgående tillbaka bilen de en gång sålt!
Sett till bebyggelse (utrymning) så finns inte behov av höjdfordon i Östhammarstrakten. De få hus som är så höga att man inte klarar dem med utskjutsstege ska enligt uppgift vara byggda med annan andra utrymningsväg.
Men det finns ju en del rätt stora industribyggnader i trakten såsom Forsmark, Sandvik Coromant, Hargshamns hamn, Jaco, osv, så rent praktiska behov av höjdfordon borde ju finnas...