Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Fredrik H

Sidor: [1] 2 ... 7
1
Det var ett tag sedan denna tråd uppdaterades men jag skall göra ett försöka att reda ut eventuella frågetecken.

Detta är en sammanfattning sedan det senaste inlägget.

Sollentuna, 235-5000
- Ny stegbil beställd. Magirus på Scania chassie. Leverans 2020, förhoppningsvis under våren.

Upplands Väsby, 235-5200
- Ny stegbil beställd. Magirus på Scania chassie. Leverans 2020, förhoppningsvis under våren.

Märsta, 235-5400
- Ny släck/-räddningsbil tagen i tjänst oktober 2019.
- Ny FIP-bil

Sigtuna, 235-5500
- När Järfälla tog en ny släck/-räddningsbil i tjänst 2018 fick Sigtuna överta gamla 6010
- Ny FIP-bil

Upplands Bro, 235-5600
- Ny FIP-bil

Järfälla, 235-6000
- Ny stegbil 2016
- Ny släck/-räddningsbil 2018

Knivsta, 235-6700
- Ny FIP-bil
- Järfällas gamla Unimog står numera i Knivsta

När de nya stegbilarna till Sollentuna och Väsby är levererade står en ny släck/-räddningsbil och en ny lastväxlare på agendan, oklart till vilka stationer.

4
Då jag ej längre jobbar inom brandförsvaret har jag inte samma koll som förr, men..

En ny 1180 har levererats och kommer väl tas i tjänst någongång framöver.

En ny tankbil skall vara på gång till Österbybruk och en ny släckbil till Söderfors skall också vara på väg.

Eventuellt är ytterligare en släckbil till någon av heltidsstationerna på gång.

Jag vet inte riktigt vart i processen dessa fordon är dock, de kanske inte ens har börjat tillverkats eller så är de i stort sett klara.

5
FIP-bilar i tjänst

Rakel-nrStationReg nrFabrikatFordonsår
221-1460SkyttorpPGU 079Ford Ranger2017
221-1560KnutbyGTE 960Renault Trafic2012
221-1660AlmungePJN 020Ford Ranger2017
221-1760StorvretaNXW 114Ford Ranger2016
221-1860JärlåsaMHG 193Renault Trafic2012
221-1960BjörklingeFFG 182Ford Ranger2013
221-4060ÖsthammarGMF 799Mercedes Vito2008
221-4260ÖsterbybrukYFB 779Ford Ranger2016
221-4360AlundaEWC 929Ford Ranger2017
221-4460GimoYDT 031Ford Ranger2016
221-5460SöderforsRPU 174Ford Ranger2016
221-5560SkärplingeSEE 626Ford Ranger2013

Öregrund är den sista stationen som väntar på att införa FIP. En ny Ford Ranger är på gång.

Upphandling skall göras (eller är redan ute) på en ny släckbil till Söderfors och på en ny tankbil till Österbybruk. Eventuellt är det ytterligare en släckbil på gång till någon av heltidsstationerna inne i Uppsala.

6
Det är för mig för närvarande okänt vad som händer med nuvarande 1330 men ifall skicket är bättre på 1330 än 5030 så verkar det vara en vettig lösning.

På Viktoria övningsfält står nu fyra bilar. Öregrunds nya 4110 och Skärplinges nya 5510. Dessutom står där två nya FIP-bilar (Ford Ranger). Österbybruks nya 4260 och Gimos nya 4460.

7
Nu är nya 1910 (gamla 5010) tagen i tjänst.

Uppsala köper en 32m demostege från Magirus. Byggd på en Scania. Man får den ett år tidigare och 400.000:- billigare än om man beställt en ny bil. Den levereras nu i december och kommer ersätta 1330 på Bärby.

8
Ny BAS 4 till Öregrund (221-4110) och enligt rykte skall även Skärplinge få en BAS4 (221-5510).

Nu är det klart att gamla 5010 skall till Björklinge och blir därmed nya 221-1910. Gamla 1910 skall enligt rykten bli övningsbil men det är ej bekräftat. Varit mycket strul med den de senaste åren. Synd för det är en fin bil. Dock kan man inte lita på att den fungerar och då är den inte lämplig att ha i utryckningstjänst.

9
Just nu används gamla 5010 under utbildningen av nya sommarvikarier. Det finns ett beslut på vart bilen ska sedan men det beslutet är inte offentligt ännu.

Inga andra nyheter vad jag känner till. Får jag nyss på något så delger jag er.

11
Nu skall nya 5010 vara tagen i tjänst. Fortfarande oklart vart "gamla" 5010 tar vägen.

12
Som det står lite högre upp kommer nya 1080 och 4080 förhoppningsvis i tjänst i april.

Dagens 1080 blir reservbil 1280.

Dagens 4080 och 1280 avyttras troligen.

13
Nya 5010 är nog så gott som klar. Man gjorde vid leveransbesiktningen några anmärkningar och bilen kördes förra veckan tillbaka till Sala för justeringar.

Nya 1080 och 4080 levererades idag 24/3-16. Man beräknar att bilarna skall tas i drift under april månad.

14
Nästan rätt. 1+2+6 är det dagtid måndag till fredag. 1 insatsledare, 1+2 heltid och 1+4 deltid. Insatsledaren finns i Östhammar dygnet runt så natt och helg är det alltså 1+1+4.

15
Östhammar har en BAS1 (4010) med 3000 liter vatten och en BAS4 (4020) med 5500 liter vatten. Behöver man mer vatten dras enheter från andra stationer. Gimo ligger närmast och de har runt 13000 liter vatten med sig.

Förmodligen anser man att Östhammar inte har något behov av höjdfordon då det var ett bra tag sedan 4030 plockades bort. Östhammar har inte själva haft något höjdfordon utan de fick låna en gammal stegbil av Uppsala och när Fyrislund fick sin nya Bronto (som idag står på Rosendal) fick Östhammar överta 4030.

Järlåsa har ingen riktig släckbil utan man har byggt om deras tankbil till släck/tankbil. Typ som en jättestor BAS4 med 13000 liter vatten. Utöver 1840 har man sin FIP-bil 1860.

Det blir intressant var de två BAS4 som är beställda placeras, men tanken är väl att alla 1+2 stationer skall får BAS4or i slutändan. Skärplinge har varit på tal tidigare men vi får se.

Sidor: [1] 2 ... 7