Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robban

Sidor: [1] 2 ... 11
1
Vet någon vad 2 31-1360 används/kommer användas till? Den verkar inte ha blåljus i dagsläget, är detta något som den  kommer utrustas med?

Den är införskaffad för att ev. bli ett förstainsatsfordon i Gamla Stan och även transportfordon för MIRG-utrustning. Hur det går lär visa sig  framöver.

2
Att operera på den höjden är ingen lek och förenat med risker.  En 60 m hävare är rejält fordon som kräver sin yta för uppställning och de insatser som det skulle krävas att arbeta på den höjden eller med ett stort utlägg är lätt räknade. De är även relativt långsamma, både i framförande och i tiden för resning.

Regelverket för utrymning och byggnadstekniska brandskyddet bygger på att upptill 8 våningar ska man kunna utrymma via räddningstjänstens stegar, över det krävs det brandskyddade trapphus. Dvs man ska kunna utrymma via dessa istället för stegar. Så den verkliga nyttan av en 60 m hävare är ganska liten, vart fall i livräddande syfte vid brand.

3
Med anledning av att de senare inläggen till största del i ämnestråden berör även andra omständigheter  inom Södertörns brandförsvarsförbund, så är ämnesrubriken ändrad från "Nacka överväger lämna Södertörn för Storstockholm" till "Södertörns brandförsvarsförbund".

4
Har de nya ”rundalastbilarna” levererats ännu? Vet att det beställdes 2 nya larmutrustade Scanialastbilar till materialdepån

Tror inte det. De är vart fall inte i drift än.

5
Är reservpoolen utökad med en lastväxlare? Såg Vallentunas gamla lvx som 231-3940 ganska nyligen

Ja

6
231-3430 kommer märkas om och bli 236-4330 inom kort.

8
Det finns inga planer på att ta bort heltidsbemanningen på Vaxholm. Ljusterö är ofta 1+4, men jag tror dock att minimibemanningen är 1+2 idag. Rökdykarkompetensen kommer inte återinföras, så kravet att vara 1+4 finns inte av den anledningen.

9
Nej. Nya 2 36-4410 är planerad att driftsättas i april efter anpassning och utbildning.

Vad ska man göra för anpassningar mer än ommärkning/omprogrammering? Är det någon specifik utrustning som Djurö behöver/inte behöver?

Bilen anpassas utefter Djurös förmåga kopplat till utbildnings- och kompetensnivå.

10
Nej. Nya 2 36-4410 är planerad att driftsättas i april efter anpassning och utbildning.

11
2 31-3930 är ett reservfordon och tillhör inte Ã…gesta eller Okvista.

12
Precis som Henrik skriver börjar släckbilarna först på en heltidsstation med hög larmfrekvens för att sedan gå till heltidsstation med lägre larmfrekvens. Slutligen hamnar bilarna på deltid, värn eller som reservbil, utbildningsbil. Avskrivningstiden är 16 år för tunga fordon i SSBF. Därefter avyttras de.
Ett undantag för rullen var Ljusterö som 2018 fick en helt ny BAS 4 för att ersätta två släckbilar eftersom de har behov av vatten och lång tid till förstärkning med tankbil.

13
På släckbilsfronten har det senaste året beställts 4 nya släckbilar som lett eller leder till följande rokader:
7010 (Täby) -> 3310 (reserv) -> 3710 (utbildning) -> gamla 3710 (avyttrad)
1910 (Vällingby) -> 7610 (Ã…kersberga) -> 3810 (utbildning) -> gamla 3810 (avyttras)
1410 (Farsta) -> 4310 (Värmdö) -> 4410 (Djurö) -> gamla 4410 (avyttras) Rokaderna är inte klara än.
Den fjärde släckbilen är inte levererad än, men rokaderna som följer på den leveransen leder till slut till en modernare 7910(Vaxholm).

Det stämmer att 7340 står på tur för utbyte, men hur långt den processen är gången vet jag inte. Likaså med processen med ny RVR-bil 1860.
De nya ledningsbilarna har nämnts i tidigare inlägg. 
     

14
Tanken är att de blir 1080 och 1280 och sedan avyttras de äldsta ledningsbilarna.

Sidor: [1] 2 ... 11