Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robban

Sidor: 1 ... 5 [6] 7 ... 11
76
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Tunnelbanepolisen
« skrivet: 10:01 - 02/04 2014 »
En Mercedes Sprinter borde väl kunna göra jobbet lika bra? Jag tycker Tri-star skulle passa bättre i länen i norra Sverige.

Sprinter upplevs som väldig slöa och når inte kvalitetsmässigt upp till VW-standard.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/intern-kritik-mot-slo-polisbuss/

77
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Tunnelbanepolisen
« skrivet: 09:59 - 02/04 2014 »
En jämförelse mellan fordonen med siffror ger
Tristar: Totalvikt 4600 kg, Maxlast 940 kg, Effekt 300 hk
VW Caravelle: Totalvikt 3200 kg maxlast 750 kg, Effekt 180 hk

Det räcker säkert en vanlig VW-buss i det dagliga arbetet, men jag tog upp några de argument som OT hade för över 10 år sedan. Vad behoven och argumenten är idag har jag ingen aning om.

Men som fordonentusiast så tycker jag det är kul med en blandad vagnpark, oavsett om det är hos rtj eller polisen.

Färdigheten som förare är ett problem hos polisen eftersom man inte tillhandahåller fortlöpande förarutbildning längre och att man startar färdighetsmässigt på en låg nivå, men ska man välja fordon efter det så ska många fordonstyper bort inom polisen... 

78
Polis, Tull och Kustbevakning / SV: Tunnelbanepolisen
« skrivet: 18:40 - 01/04 2014 »
Lasse...Det går inte att bortse från ballhetsfaktorn om man jämför bussarna.  ;)

Sedan var argumentet från OT när de köpte i chevorna för snart 15 år sedan att de behövde motorstarka bussar för att kunna åka med på kommenderingar vid fotbollmatcher ute i landet. De VW-bussar som fanns då hade bara runt 100 hästar och var  ofantligt slöa med full last. Turistbussarna med supportrar körde från de stackars konstaplarna på motorvägarna.
Likaså tror jag att en fullastad VW-buss med konstaplar och utrustning blir överlastad för man överskrider maxlasten.
Det kan vara en anledning till att man köper in Tristarbussarna.
Sedan kan jag hålla med om att köregenskaperna på en modern VW Caravelle är mycket bättre än sina amerikanska motsvarigheter.

79
Det är ett skifte med varandra. 1080 rullar lite mer och JPO695 är lite äldre.
Troligen för ett jämnare slitage...

80
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 22:08 - 02/03 2014 »
Lasse. Det behövs inget tillstånd för att länka. Här kommer länken till E-versionen av tidningen.
http://www.scania.se/om-scania/mil/2014/

81
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 10:36 - 25/02 2014 »

82
Det är ett permanent byte mellan Östermalm och Värmdö. Dvs 1210 <-> 4310. De nyare bilarna ska rulla på de stationer som har flest larm. Sedan flyttas det ut till ytterstationerna när nya bilar beställs, men det lär dröja eftersom SSBF höjt avskrivningstiden från 10 till 16 år på släck-/räddningsbilarna.

Sedan har det varit en hel del strul med 4310, så vi får se vem som "vann" på bytet.

83
När jag tittar på mina bilder så verkar det som att bilarna från 2005 fortfarande hade länstext på bakdörrarna men att från 2006 och senare blev de utan text. Finns det nyare bilar med geografisk tillhörighet?

Du har rätt gällande det.

Jag får skylla på att jag inte åkt målat sen dess... ;)

84
tex, Polismyndigheten Stockholms län, Norrort eller liknande. Vid den tiden hade man ju text på dörrarna.

Vad jag har sett på bilder så var det endast ortsnamn (eller snarare dåvarande distriktsnamn?) som skrevs på dörrarna vid denna tidpunkt (1991) tex. ''Sollentuna''. Länspolismyndigheterna och i Stockholms fall nuvarande PMDs kom på senare halvan av 90-talet tror jag. Någon som vet mer?

Du har helt rätt Simon. 1995 genomfördes närpolisreformen och de gamla polisdistrikten försvann. Det blev då Länspolismyndigheter och i Stockholm med underliggande polismästardistrikt(PMD). Innan dess stod det Stockholm, Solna, Södertälje osv som enda text på bakdörren. Efter reformen stod det Stockholms län och PMD (t ex City). Numer får endast länet stå enligt RPS direktiv.

85
Hej alla kunniga forumsvänner!
Någon som har koll på när Volvo 854 började användas av polisen? (Jag hoppas svaret är 1991 :))
Tack på förhand!
/Anders SVT

De Volvo 850 som jag känner till (från Stockholm) var från 1993-94. Allmänt lanserades Volvo 850 1991 som årsmodell 1992, så jag tror inte RPS hann godkänna den som polisbil till första årsmodellen.
Volvo 850 var relativt ovanliga. Generationsskiftet gick från 740 till 940 som var betydligt vanligare.

86
De vill ha jämnt slitage på bilarna....

Bilarna är ju knappt två år gamla? Ska man byta fram och tillbaka vartannat år då eller?

Varför inte? Bilarna är likadana och Gnestas stege lär väl inte rulla så mycket.

87
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 19:40 - 30/09 2013 »
En brandman avliden R.I.P
http://www.expressen.se/gt/brandman-dog-nar-brandbilen-voltade/

Tragiskt att detta sker när man är på väg att hjälpa andra.

Mina tankar går till de drabbade, deras familjer och arbetskamrater.

88
Räddningstjänst och brandkår / SV: Räddningsbilar med kran?
« skrivet: 00:47 - 22/09 2013 »
2 43-4810 (ASZ955) Farstorp, Höglandet ex 35412
Okänt Rakelnr 38187 (JSR513) Herrljunga

Dessa är ett par till...sen finns det ett knappt dussin Unimogar med kran.

89
Övrigt / SV: BILDEFTERLYSNING: SAAB 9-5 back/extraljus bak
« skrivet: 00:37 - 13/09 2013 »
Det är ganska ovanligt att det sitter extra backlampor på 9-5, eftersom det inte är original. Men några finns det.







90
Ambulans och sjuktransport / SV: Udda ambulans till salu på KvD
« skrivet: 23:11 - 09/09 2013 »
Denna ambulans kommer Storgöteborg och har senast varit stationerad på Vrångö i Södra skärgården. Den fungerade även som dragbil för redskapskärror gällande brand.
Var den tjänstgjort innan vet jag inte.
Lite info iaf...

Sidor: 1 ... 5 [6] 7 ... 11