Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mårten Eskilsson

Sidor: 1 ... 5 [6] 7 ... 22
76
Den nya containern är byggd av Westbay Trailers i Västervik. Den har ersatt den tidigare kemcontainern och är utrustad för både tung räddning samt kemolyckor. Containern står normalt alltid lastad på 2 41-1140, precis som på filmklippet.

77
Föreningen SUF / Ã…rsmöte 2018
« skrivet: 13:56 - 01/04 2018 »
Nu närmar sig årsmötet i Jönköping 21-22 april. 30 personer är anmälda till arrangemanget. Om det är någon som har missat att anmäla sig går det fortfarande bra att höra av sig till undertecknad, dock helst senast 6 april.

78
Gamla 1080 kommer mycket riktigt att bli 4060 i Strängnäs under våren. Den ska dock fräschas upp lite först.

79
Bilarna 2 41-1280 och 2 41-4180 har bytt nummer och funktion med varandra. Skälet är framförallt att gamla 4180 (nuvarande 1280) har bättre larmutrustning och lite annorlunda kommunikationsutrustning. Skälet till bytet är en ny användning av bil 1280 där den kommer att användas mer för blåljuskörning.

Fr o m vecka 10 har Räddsam Mälardalen ändrat funktionerna BIB (Brandbefäl i beredskap) och SIB (Stabsbefäl i beredskap). Tidigare använde BIB bil 2 24-1180 och SIB bil 2 41-1280 för hela Räddsam. Numera är de båda funktionerna ändrade till BIB Norr som alltid utgår från Västerås med bil 2 24-1180 och BIB Söder som alltid utgår från Eskilstuna med bil 2 41-1280. Båda BIB-arna kan också fungera som SIB vid larm i "motsatt" område.

RCB-funktionen har inte längre krav på att ha utryckningssfordon. Bil 2 41-4180 (som står på min garageuppfart nu) kommer dock framöver alltid att användas när RCB utgår från Eskilstuna eller Strängnäs medan RCB från Västerås normalt inte kommer att ha något utryckningsfordon.

80
Ambulans och sjuktransport / SV: Ambulanssjukvården Sörmland
« skrivet: 10:39 - 27/12 2017 »
Jag kan bekräfta att de två som är i drift är 3 41-9220 och 3 41-9520 (skulle egentligen ha blivit 3 41-9230...).

81
Ambulans och sjuktransport / SV: Ambulanssjukvården Sörmland
« skrivet: 12:52 - 21/12 2017 »
Det är nya glasögon som behövs. Det finns två XC 90 i Katrineholm-Flen och ytterligare en är på väg till Nyköping-Vagnhärad. Eskilstuna får troligen en framåt sommaren 2018.

82
Ambulans och sjuktransport / SV: Ambulanssjukvården Sörmland
« skrivet: 16:56 - 28/11 2017 »
Det stämmer med två stycken som båda ska finnas i västra sjukvårdsområdet (Katrineholm-Flen).

83
Tack för det!

Stripningen på hytten är från början Magirus demostripning som Sala sedan satte på sin demobil som nu är såld till Gällivare. Eskilstuna fastnade för att prova samma design.

84
Räddningstjänst och brandkår / SV: Scania 400/410 för stark?
« skrivet: 11:53 - 06/11 2017 »
Det handlar inte bara om effekten (hästkrafterna) utan om vridmomentet. Två bilar med samma effekt kan ha olika stor cylindervolym och därmed olika vridmoment. Jag har privat haft en Honda Accord med 1,8-litersmotor på 136 hk och en Volvo S 60 med 2,4-litersmotor på 140 hk. Hondan fick man växla ned vid motlut om man hade släp medan det inte märktes alls på Volvon.

I slutet av 1970-talet hade en "standardsläckbil" i Sverige runt 210 hk. I slutet av 1980-talet var det runt 280 hk. I slutet av 1990-talet började 340 hk bli vanligt och nu är det många som spränger 400 hk-vallen. Nu finns det även vanliga släckbilar med 450 hk. Min personliga uppfattning är att 370 hk räcker gott och väl för en släckbil.

85
Nya 1010 är fortfarande inte i tjänst men är utryckningsklar och kan användas som kompletteringsbil. Den blir skarp på onsdag. Anledningen till att bilarna redan har flyttats i vagnhallen är anpassning av anslutningar för el/luft. Nuvarande 1010 blir 1110 i slutet av den här veckan.

86
Nya 2 41-1010 kom till Eskilstuna i måndags. Nu håller man på med att plocka i demn sista utrustningen och utbilda styrkorna. Den går i skarp tjänst troligen redan på onsdag 8/11.

Nya 2 41-1660 är på stripning och kommer till räddningstjänsten nästa vecka. Då börjar utrustandet. FIP-personalen från Ärla påbörjar utbildning i slutet på november.

87
2 41-1660 är en VW T6 pickup med dubbelhytt och byggnation från Br Hofmanns Karosseri. Den borde komma när som helst.

88
Nya 1010 börjar närma sig. Man håller nu på med att skicka upp diverse utrustning för att få fästen och plats klart redan från påbyggaren. Tidplanen med leverans i november verkar kunna hållas.

Nya 1660 till Ärla är också på gång men jag vet ingen exakt leveranstid och inte heller när FIP-funktionen startas skarpt.

89
Föreningen SUF / SV: Utryckning! nr 2/2017
« skrivet: 13:40 - 13/07 2017 »
Tryckeriet har arbetat snabbt. Idag har förhandsexemplaret från tryckeriet dykt upp hemma hos ordföranden och det ser mycket bra ut! Förhoppningsvis ska alla medlemmar ha fått sina exemplar under nästa vecka, trevlig läsning!

90
Nilsson Special Vehicles har lyckats få tag i ett antal nya Volvo XC 70 med polischassi trots att produktionen har upphört. Bilarna är röda och svarta. Nu erbjuds de till hugade spekulanter för ett förmånligt pris så möjligheten att köpa en ny XC 70 har tillfälligt kommit tillbaka.

Sidor: 1 ... 5 [6] 7 ... 22