Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Joroma

Sidor: 1 ... 4 [5] 6 ... 8
61
När dom spelade in wallander filmerna på österlen för några år sedan så kördes alltid deras polisbilar runt med någon form av maskering för texten polis.

Dessutom så i filmen på blocket så kör han runt med bilen med både blåljus och siren igång det borde väl vara ett grovt lag brott för någon som inte ska får påkalla fri väg??


Håller med dig till fullo, för att inte nämna att jag tycker hela bilen borde förverkas då att ha texten POLIS på dörrarna rimligtvis borde tolkas som föregivande av allmän ställning, i min mening. Att måla bilen blåvit är en sak, men att skriva ut texten tycker jag borde tolkas exakt så.

62
Övrigt / SV: Brandposter
« skrivet: 12:11 - 07/04 2013 »
Även i centrala Malmö finns sådana.

Finns säkert både för och nackdelar med båda systemen. Stående brandposter till exempel är ju mer sårbara för trafik som kör på dem och kan ju då bli obrukbara. I USA brukar ju dessa användas ganska flitigt som soptunnor också, vilket inte är helt kul. I övrigt slipper man ju hela proceduren att skruva på ett brandposthuvud, sparar kanske 20-30 sekunder. Och som du skrev, med snöbetäckta områden: de är lättare att hitta i snö.

Vad gäller inomhusbrandposter har jag för mig att det finns lite varstans, men framförallt  i större industrifastigheter med långa inträngningsvägar. I bostadshus använder vi ju istället stigarledning.

Jag är inte helt säker på att detta stämmer, men: jag har för mig att Turning Torsa har inomhusbrandpost med eget vattenförsörjningssystem. Det skjuter väl ca 8-12 bar på våning 54 och varje våning nedanför har tryckreducering eftersom trycket blir högre ju längre ner man kommer.

63
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 16:46 - 30/03 2013 »
''Västerås först i Sverige med unik superfläkt''

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-v%C3%A4ster%C3%A5s?video_id=2312358



Hej!
Är de verkligen först ut? För denna bilden hittade jag så sent som igår på Räddningstjänsten Höga Kusten - Ã…dalens facebooksida, publicerad 28 Maj 2011. Ser ut att vara en exakt likadan fläkt.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/250854_123599071055372_2885927_n.jpg

64
Räddningstjänst och brandkår / SV: Terrängchassie
« skrivet: 23:43 - 24/03 2013 »
Exempel av svenska tillverkare. Scania har ju exempelvis stått för Sala Swedcat under många år, som då kan liknas vid tankbilar. Av rent intresse: du råkar inte ha en bild tillgänglig på er nuvarande bil så vi vet ungefär vad det kan handla om...?

65
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 13:20 - 22/03 2013 »
''Regeringen ger Pajala kommun rätt - gällande brandberedskapen i Korpilombolo''
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7548306

Som jag förstod det var det inte så att regeringen gav Pajala kommun rätt - utan att de formella kraven inte uppfyllts för en prövning i riksdag och regering. Detta eftersom MSB gått över huvudet på Länsstyrelsen som är det primära organet för den tillsynen. Och eftersom länsstyrelsen godkänt det hade MSB inget att säga till om. Om jag då förstod det rätt.
- Byråkrati! You've gotta love it.

66
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lastväxlare på Gotland
« skrivet: 13:11 - 10/03 2013 »
Inte vad jag tänkte på för stunden. Såg den ifrån sidan en kort stund. Ska in till Visby imorgon och får se om jag ser den igen. Tycker att det är konstigt att de står ett "nytt" fordon när man varit så nära att dra ner antalet brandstationer och även bemanningarna för att spara och Förvaltningen har varit hårt pressade av media och befolkningen och ett nytt fordon efter detta skulle troligen innebära slutet för en del av ledningen.

Förvisso, men man fick ju också ett nytt höjdfordon för 1-2 år sedan, tre nya insatsfordon nått år innan det. Jag kan inte mycket om kommunalpoltik (och Gotland råkar även vara regional, men det förändrar inget för min del), men upphandlingar av fordon och dylikt sköts väl utanför ordinarie budget? Man får ett till skott för just det ändamålet.

Iaf, Gotlands rakel har jag inte bra koll på heller, men att dömma av de listor jag hittat, så har Visby nummer 1000, medan övriga stationer ligger på 2000. Möjligen om det är ett undantag, men annars tillhör bilen Visbystationen. Vad den är lastad med kan man bara gissa eftersom Visby har ALLT. Kem, restvärde, bandvagnar osv.

67
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lastväxlare på Gotland
« skrivet: 00:17 - 09/03 2013 »
För att återgå till lastväxlaren, så har jag aldrig sett den här tidigare, den "följer" inte mönstret på Gotlands andra lastväxlare samt att tidigare iår hade man ett sparkrav på nästan 3milj (som senare lades ner) men helt plötsligt stod det en relativt ny, såg den ut att vara, på gården

Att den inte följer mönstret är kanske mindre viktigt, det finns ju alltid undatag till allt. Du såg inte märke, modell, eller något annat som kan vara användbart till att lösa frågan??

68
Räddningstjänst och brandkår / Båstad Räddningstjänst
« skrivet: 13:49 - 11/02 2013 »
Hej!
Har en diskussion med en kompis som nyligen blivit deltidare på stationen i Båstad. När jag var där för ett tag sedan saknades en hel del fordon som fanns där för några år sedan när jag var där senast.

Bland annat de två rälsgående bilarna (en "brödbil" och en treaxlad Unimog) som han tror flyttats till ett varmgarage vid hallandsåsen, antingen södra eller norra sidan, dvs antingen Förslöv eller Båstad.
Tankbilen byttes mot lastväxlare för 1-2 år sedan men det fordon jag är mest konfunderad över är detta:

http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=4262


Vet någon vänlig själ vart Båstads höjdfordon tagit vägen? Jag har nämligen slagit i vägregistret och fått fram att bilen fortfarande står registrerad på Räddningstjänsten i Båstad, men min kompis har ju aldrig sett bilen eftersom han är ny där. Så är det någon som vet var hävaren återfinnes?

69
Övrigt / SV: Omfattande trafikolycka
« skrivet: 23:53 - 15/01 2013 »
"Tre brandmän finns bland de skadade. Två av brandmännen skadades när de inte fick stopp på brandbilen de körde, medan den tredje blev påkörd av en sladdande bil. Ingen av brandmännen har allvarliga skador"

Det är inte ofta vi får sådana olyckor, minns dock en vid Hurva/Gårdstånga på E22 för några år sedan (2007 kanske?) där det också var ca 100 fordon. Tror Räddningsledaren har prickat helt rätt: hastighet, avstånd, väglag, ovana. Folk kan inte köra bil när det är halt. Idag avled någon på grund av det, eller av vilken anledningen än var...

En fråga av personligt intresse, till er som kanske har mer erfarenhet: Som första enhet, i detta fallet var det Insatsledaren från Ã…storp tror jag, eller om vi antar att man varit 5 man eller 7 kanske. VAR BÖRJAR MAN? Det är bara en handfull räddningsledare, styrkeledare och brandmän, även sjukvårdare och poliser,  som behöver ställa sig den frågan under sina år i tjänsten. Vad är Prio 1? På SMO har vi pratat triage. Men man känner sig nog ganska liten.

70
Det är en sak jag inte förstår. Nästan alla väljer att montera blåa och/eller gula varningsljus på deras växlartankar, men inte Uppsala. Det ökar ju synbarheten oerhört!


Väldigt många har ju rullgardinen på taket också, både släckbil och eventuella barriärfordon...men inte Uppsala. Inte Stockholm heller förvisso, med undantag för ett par lastväxlare. De gamla heltidsbilarna som nu gick till deltiden hade dock gula varningsljus. Har dock sett flertalet filmer från trafikolyckor i Uppsala där de inte använts, utan man kör blåljus+varningsblink.

71
Övrigt / SV: Porsche "undercover"
« skrivet: 06:48 - 22/11 2012 »
Egentligen undrar jag varför detta hamnat i ett fordon om blåljusmyndigheter och utryckningsfordon, men en större fråga är om er kund kontrollerat juridiken här. Det första jag tänker på är främst det vita blinkande ljuset men även det röda bllinkande ljuset. Även rött fast sken framåt. I lagens mening är jag 99% säker på att "avsikt" inte väger lika tungt som "möjlighet", dvs även om det är tänkt att användas på mässor/event finns inget som hindrar kunden från att använda detta på vägarna, kanske t.o.m i egenskap av "föregivande av allmän ställning". Ni borde kanske, och främst borde er kund, höra efter om detta är lagligt. Ett råd på vägen...haha :)

72
Skulle vara en bra idé, men undrar om de varningsljusen gör skillnad. Själv har jag aldrig ens sett en polisbil med varningsblinkers igång, trots att blåljus enbart får användas som varningsljus vid stillastående om de kompletteras med bilens varningsljus. Annars är det fortfarande påkallande av fri väg. Man kan ju inte bara utrusta bilarna, polispersonalen måste lära sig använda dem också. Annars håller jag med om att de lika gärna kunnat låta de gula ljusen var kvar, om det inte finns restriktioner i nuvarande reglemente.

73
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 16:03 - 17/11 2012 »
Själv är jag av åsikten att Gotland har en vid spridning på tryggheten både vad gäller ambulans och räddning, möjligen även polisen, det har jag inte koll på. Visst kan man göra en risk och sårbarhetsanalys och dra slutsatsen att det inte behövs mer. Men i Gotlands fall har man inte råd att dra ner med. Till slut kommer det bara finnas Visby heltid kvar om man fortsätter så här.

Själv bor jag i Kävlinge Kommum som ingår i Räddningstjänsten Syd. Här var det ett >svordom< liv när man minskade vissa stationer för några år sedan, från 1+4 till 1+2, slog ihop två insatsområden med mera. Men jämför man det med Gotland har man kanske varit lite väl bekväma här nere. Drog fram en karta och insåg att du hade rätt Tobias, Slite och norra Gotland sitter verkligen i skiten om Fårösund blir värn/försvinner. Ska skriva på den där namninsamlingen, även om jag själv inte påverkas av det.

Men om någon kan svaret: varför har gotland satsat på sk rökdykarstationer? I resten av landet ska alla heltid som deltid, dock ej värn, rökdyka. Men inte på gotland. Finns det en tanke, eller handlar det om bemanning?

74
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 09:11 - 17/11 2012 »
Det handlar inte bara om rökdykning. Man snöar gärna in på det, men det finns andra larm också. Att göra Burgsvik till värn som bygger på frivillighet innebär att Hemse i värsta fall blir först på plats. Det tar ca 20-25 minuter att köra till Burgsvik från Hemse, om det är tätorten man ska till. Det finns ett ganska stort glesbygdsområde söder om Burgsvik också. Tror inte att det finns någon lösning alls i detta sammanhang som kommer att vara bra för någon. Alla Gotlands invånare är förlorare här. Dock kommer man fortfarande klara IVPA såklart på de stationer som blir 1+2. Värnen är ett frågetecken, men visst kommer de säkert rycka ut ändå, oftast.

75
Övrigt / SV: Rökdykning
« skrivet: 10:34 - 16/11 2012 »
Politiken hänger sällan med i svängarna i denna branschen. Håller med honom att skyddet inte riktigt är likvärdigt, sen om det är tillräckligt kan diskuteras. Många gillar ju att säga att en mindre styrka klarar 80-90% av uppdragen. Men med de köravstånd som finns på Gotland vill jag inte veta vad som händer de övriga 10-20 procenten. Rökdykning med livräddning, trafikolycka med fastklämda, etc. Att dessutom göra Burgsvik till brandvärn innebär ju fenomenalt dålig räddningstjänst för de södra delarna av ön, om de frivilliga inte alltid kan rycka ut (denna grupp eldsjälar som ställer upp ändå).

Tänk er bara en riktigt komplicerad insats, typ storbrand eller kemutsläpp som tömmer ön på brandmän. Sen helt plötsligt får man in ÄNNU ett larm någonstans på ön. Kul. Undrar om man dessutom tar hänsyn till att det varje år blir ökade utgifter i form av löneökningar? Eller politiker kanske tror att fotfolket är nöjda med sin lön oavsett vad?

Sidor: 1 ... 4 [5] 6 ... 8