Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mårten Eskilsson

Sidor: 1 ... 4 [5] 6 ... 22
61
Övrigt / SV: TMA-krav i Sörmland
« skrivet: 13:41 - 27/11 2018 »
Nu har Arbetsmiljöverket beslutat att häva de tidigare generella kraven på att använda TMA-bilar vid bärgning/servicearbete i vissa län. I början av nästa år verkar det istället bli så att varje bärgare ska avgörs från fall till fall.

62
Den nya bilen blir en VW Transporter T6 4-Motion som får inredning av Sala Brand, bland annat Oertzen högtrycksaggregat.

63
Gamla 5020 är mycket riktigt såld via KVD. Någon ny bil har dock ännu inte kommit, den beräknas inte komma förrän framåt mars 2019. Om jag har förstått det rätt blir det en skåpbil av typen Mercedes Sprinter eller VW Crafter.

64
Det nya höjdfordonet kommer att bli en maskinstege av fabrikat Magirus med ledad toppdel.

65
Nej, nya 1460 har inte kommit ännu. Det är 1075 som är FIP-bil i Västermo just nu.

66
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nerikes brandkår
« skrivet: 08:30 - 18/09 2018 »
Nerikes Brandkår håller fast vid sin, sedan länge fastställda, färgsättning som ger dem en tydlig identitet. Att ha vita tak, vita bårder och vit kofångare började man med hos Örebro Brandförsvar redan i slutet av 1970-talet. Trots att de flesta andra kårer i landet har gått över mot röd/gul dekor håller man fast vid sin identitet och har på senare år förstärkt den med röd-/vitrutiga bårder som normalt betyder räddningsledning. Flera fordon som har köpts begagnade eller har kommit in när nya kommuner har tillkommit i förbundet har fått sin färgsättning ändrad till "Nerikestandard". Det finns inga nationella regelverk som bestämmer färgsättningen för brandfordon, de får ha i princip vilka färgkombinationer som helst.

67
Nej, den svarta bussen var en hyrbil för transport till utbildning.

Nya 1070 blir en röd VW T6 som kommer under hösten. Nya 1460 till Västermo är en Toyota Hilux som också dyker upp om några veckor. Tidigare 1460 är tagen ur tjänst och ska säljas på fordonsauktion, förhoppningsvis inom de närmaste veckorna. Just nu går 1070 tillfälligt som FIP-bil i Västermo.

En upphandling av ett nytt höjdfordon (inriktning maskinstege med ledad toppdel) har precis skickats ut. Beslut om köp kommer att tas innan årsskiftet.

68
Nej, Eskilstunas gamla 1080 kommer att bli 4060 men det har dröjt. Bilen används nu som extra personbil.

69
Den politiska inriktningen för ytterligare en brandstation kom oväntat och väldigt fort. Alla förvaltningar i Eskilstuna kommun har under sommaren fått svara på vilka behov man ser fram till 2030 och räddningstjänsten har då flaggat för att så småningom behöva ytterligare en station i de västra stadsdelarna. Det låg alltså rätt långt fram i tiden men nu har det plötsligt blivit hett politiskt.

Tanken är att den nya stationen ska bli en satellitstation till ordinarie huvudstation men det finns i dagsläget inga planer för hur fordonspark, utrustning och bemanning ska se ut. Man håller ju på med en utökning av heltidstyrkan med målet att ha minst 1+1+9 (idag 1+1+7) från 2020. Förslaget är att den nya stationen ska placeras i de västra delarna av Vilsta industriområde, i närheten av Västerleden, men det finns inget beslut om detta.

70
Övriga fordon / SV: Scania P82 specialbygge Sorsele Brandkår
« skrivet: 11:51 - 24/08 2018 »
Allt som Lasse och Håkan skriver stämmer fast det är en Scania P 112 M -84 med byggnation från Fjeldhus. Motorn sitter mitt i baksätet med plats för en rökdykare på varje sida som inte ser varandra... I framsätet kan det istället sitta tre personer eftersom det inte finns någon motortunnel där. Skåp med topphängda luckor är ju inte heller optimalt, det blir brett när de är öppna.

Båda prototyperna byggdes på chassin som inte var aktuella när BAS-bilarna väl kom på riktigt. Volvobilen byggdes på en F 10 som klarade prestandakraven men var för hög. FL-serien var på gång men hade inte presenterats när prototyperna byggdes. När de första BAS-bilarna kom var det FL 7 och FL 10 som erbjöds. Scaniabilen byggdes på P 112 som var tillräckligt låg (men ju sänktes ännu mer) och klarade prestandakraven. De första BAS-bilarna på Scania byggdes på normalhöga P 92 som klarade prestandakraven.

71
Räddningstjänst och brandkår / SV: Bandvagn 206
« skrivet: 09:45 - 23/07 2018 »
I princip alla bandvagnar som används av svenska räddningstjänster är Hägglunds BV 206 av 1980 års modell. De allra flesta är övertagna från Försvarsmakten och senare från Räddningsverket. Många är uppdaterade och uppfräschade men det finns väldigt få nya bandvagnar.

72
Föreningen SUF / Utryckning! 2/2018
« skrivet: 08:37 - 20/07 2018 »
Det har blivit lite fördröjningar i produktionen av Utryckning! 2/2018, både hos oss och hos tryckeriet. Nu är dock tryckoriginalet godkänt så förhoppningsvis är tidningen nu snart på väg mot brevlådorna! Vi kan utlova både gamla och nya fordon av olika slag.

73
Just nu pågår upphandling av en ny FIP-bil som ska bli 1460 i Västermo. En ny tankcontainer är under byggnation till 1140 och två gamla slitna tankcontainrar ska kombineras ihop till en fungerande.

Under 2019 räknar man inköp av ett nytt höjdfordon (oklart om maskinstege eller hävare) och en ny offensiv enhet som ersättare till 1060. De båda treaxlade VW T5 som finns i organisationen ska alltså tas bort.

2020 planeras en ny lastväxlare.

74
Föreningen SUF / SV: Ã…rsmöte 2018
« skrivet: 13:55 - 19/04 2018 »
32 personer är anmälda till helgens årsmöte som nu närmar sig med stormsteg!

75
Föreningen SUF / Utryckning! 1/2018
« skrivet: 13:55 - 19/04 2018 »
Ã…rets första nummer av Utryckning! är nu på väg ut till alla medlemmar som har betalat medlemsavgiften (förra veckan var det 25 stycken av förra årets medlemmar som ännu inte hade betalat). Trevlig läsning!

Sidor: 1 ... 4 [5] 6 ... 22