Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lasse S

Sidor: 1 ... 25 [26] 27 ... 30
376
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 22:09 - 12/11 2012 »
Intressanta bilder! Men, det går ju att se att man har förlängt karossen på överhänget bak. Kanske att man inte behöver inkräkta på passagerarplatsen i fram?

377
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nyheter hos RSG!
« skrivet: 02:11 - 11/11 2012 »
Håller med föregående talare! Det börjar bli litet enformigt. Enda skillnaderna är ungefär om de har fjärrljus eller stora hytten. Annars likadant. Med risk att komma från ämnet så är än märkligare att Räddningsverket påbjuder att endast vissa fordon får användas i vissaa sammanhang, t ex Mercedes Sprinter och Volkswagen. Dvs i grunden samma kaross som är den smalaste på marknaden. Trist!

378
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 22:44 - 09/11 2012 »
Ja, antingen gick väl båren över passagerstolen i fram eller så fick patienterna ligga dubbelvikta. Torde ha varit en av Sveriges minsta ambulans, åtminstone efter 2:a världskriget. I Uppsala hade Räddningskåren en Volvo Amazon-kombi som ambulans, men Olympian var nog trots allt kortare!

379
Övrigt / SV: Opel Olympia Falck Räddningskår
« skrivet: 22:35 - 08/11 2012 »
Som jag minns det, fastän det var väl 130 år sedan, så Olympia var ju minsta modellen, den som senare kom att heta Kadett. Byggde man verkligen en ambulans på denna? Även Kapitän-modellen såg ju ganska lik ut då, är inte detta en Kapitän?

380
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nyheter hos RSG!
« skrivet: 00:05 - 27/10 2012 »
Det finns alltså idag ingen brandbil i Göteborg som har en 3000 liters vattentank? "Vikt och platsbegränsningar"? Är det stationernas golv som inte tål en 3000 l vattentank eller vill man bara köpa s k BAS II? En brandbil med 3000 l vattentank tar ju inte så mycket större utrymme i brandstationen än en 2000 liters. Göteborgs vägnät torde, som de flesta städer, klara en en vanlig tvåaxlad lastbil med 18-tons totalvikt!? Vari ligger begränsningen?

381
Föreningen SUF / SV: Utryckning nr 3/2012
« skrivet: 22:15 - 24/10 2012 »
Instämmer helt med föregående talare! Idag är en av årets fyra högtidsdagar!

382
Övriga fordon / SV: Veteranstationer (kan ämnet platsa här?)
« skrivet: 22:59 - 18/10 2012 »
Det är bra! Ibland kan man se frågor som egentligen borde ligga under veteran-avdelningen, komma upp i andra ämnesområden.

383
Kanhända, fast låter otroligt, har politikerna kanske insett misstaget att ta bort ambulansen. Eftersom det sannolikt gått prestige i frågan kanske detta är ett sätt att långsamt "smyga tillbaka" ambulansen igen?

384
Akutbilen i Ã…sele togs ju upp i TV - Uppdrag granskning. Det fanns ju ambulans i Ã…sele som drogs in och ersattes av en akutbil, då en liten VW Golf, ej larmutrustad.
Nu verkar man ju ha uppgraderat akutbilen litet, och har ett fordon som verkar mer anpassat för arbetsuppgiften. Det är dock förvånande att bilen inte är larmutrustad!

385
Övrigt / SV: Ford Falcon RKN
« skrivet: 21:59 - 03/10 2012 »
Även Uppsala hade en Ford Falcon, exakt likadan, som jag minns mycket väl. Också med den långsamtsnurrande saftblandaren med lins. Är väl USA-stuk?

386
Föreningen SUF / SV: Utryckning nr 3/2012
« skrivet: 21:50 - 03/10 2012 »
Ja, vi är så glada att det kommer en ny Utryckning så liten fördröjning kan vi passiva tidningsläsare/konsumenter gärna stå ut med!

387
Övriga fordon / SV: Udda bil i Stockolm
« skrivet: 22:00 - 30/09 2012 »
Jag tittade nu ikväll på de två bilarna under fordonstyper. Är det verkligen samma bil man ser? Då har man t o m bytt kylargaller till någon senare årsmodell på pumpbilen? Det verkar något ambitiöst och enda rimliga orsaken jag ser till detta torde väl vara att hytten blivit skadad, kanske bytt hytt? Men då börjar vi ju nalka oss ganska stora skador så att man kan ifrågasätta ekonomin i en ombyggnad? Är det inte två olika bilar?

388
Man kan väl lugnt påstå att Kungälv avviker från mönstret att man tar nyanskaffningarna till huvudstationen och låter deltiden få de använda bilarna!
I Kode torde man kunna skryta med en av de modernaste bilarna i landet och säkerligen finns många heltidskårer som är avundsjuka!

389
Jag vet att åtminstone förut så motiverade Västerås de högra höjdfordonen med det stora antal höga boningshus de har.
En snabbt släckt vindsbrand så tjänar man in kostnaden för det höga höjdfordonet.

390
Föreningen SUF / SV: Facebook
« skrivet: 21:37 - 18/09 2012 »
Vi gamlingar som överhuvudtaget aldrig någon gång varit inne på Face-book, och inte tänker göra så, hoppas att det inte blir på så sätt att verksamheten långsamt smyger dit så att vi till slut står utan SUF!!? (förutom på FB)

Sidor: 1 ... 25 [26] 27 ... 30