Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mårten Eskilsson

Sidor: 1 ... 10 [11] 12 ... 22
151
Föreningen SUF / Ã…rsmötet 23-24/4
« skrivet: 11:38 - 30/03 2016 »
Helgen 23-24 april kommer föreningen att ha sitt årsmöte i Nyköping. Vi kommer under helgen att besöka samtliga kommunala brandstationer (inklusive frivilligkårer) i kommunerna Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta samt Skavsta flygplats, Studsvik Nuclear och SSAB. Förhoppningsvis ska vi också komma åt lite ambulanser från de tre stationerna i området. Vi kommer att åka med en chartrad buss båda dagarna.

Om det är någon som inte har anmält sig men ändå vill delta på årsmötet vill jag gärna ha anmälan senast söndag 3 april.

152
Övrigt / SV: Teknisk fråga
« skrivet: 09:53 - 29/03 2016 »
När det gäller axelkonfigurationer för treaxlade "landsvägsbilar" ser det ut så här:
6x2 - tre axlar varav en drivande (normal boggi som oftast har tvillingmontage på båda bakaxlarna)
6x4 - tre axlar varav två drivande (tandemboggi som normalt har tvillingmontage på båda axlarna)
6x2*4 - tre axlar varav en drivande, styrbar axel bakom drivaxeln (enkelmontage på tredjeaxeln)
6x2/4 - tre axlar varav en drivande, styrbar axel framför drivaxeln (enkelmontage på andraaxeln, så kallad pusher)

Om den bil Lasse S nämner är en 6x2/4 innebär det ett mycket stort ombyggnadsarbete, framförallt om man byter plats på drivaxeln. Det är dock möjligt. Jag ser inte heller vitsen med att byta bort luftfjädringen mot bladfjädring om inte bilen ska jobba mycket hårt.

153
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 11:14 - 22/03 2016 »
Det var släckbil 2 41-4410 som inte startade. Bilen var tom på luft vilket innebar att den pneumatiska huvudströmbrytaren inte gick att slå till. Man missade att den också kan slås på mekaniskt på batterilådan. Styrkan åkte istället med den lätta enheten 2 41-4450.

154
Räddningstjänst och brandkår / Fin tankbil på auktion
« skrivet: 13:13 - 15/03 2016 »
Västra Mälardalens Räddningstjänst säljer nu sin Scania T 93 tankbil från Arboga på auktion:
https://www.netauktion.se/auction/product/tankbil-med-skumkanon-scania-hha995/

155
Räddningstjänst och brandkår / SV: Ny bil
« skrivet: 13:12 - 15/03 2016 »
Ja, det är en kombination av släckbil och höjdfordon.

156
Räddningstjänst och brandkår / SV: Ny bil
« skrivet: 10:18 - 15/03 2016 »
Om jag har förstått det rätt så har de beställt en original Magirus Multistar på Ivecochassi.

157
I den treaxlade Unimog som Båstad hade tidigare fanns en övertryckslösning för hytten som byggde på stora tryckluftsbehållare på skåptaket. Med den tunnellösning man har nu blir det ju generellt alltid enklast att använda det "andra" tunnelröret och då behöver man ju inte övertryckslösningen.

158
Dykbilen har inte kommit än men de lovar att den ska vara på plats innan årsmötet...

159
Toyotan ersattes redan för ett år sedan av den VW Caddy som nu är 2 41-4170. Vi har dock fortfarande Toyotan kvar men utan radio och Rakelnummer (fortfarande märkt 4170). Det enda skälet till att den är kvar är att den just nu är det enda fyrhjulsdrivna fordonet i organisationen som får dra släpet med fyrhjuling på B-körkort. För alla andra fordon med drag krävs BE- eller CE-kort för att dra fyrhjulingen. Vi kommer i år att byta IVPA-bilen 2 41-4060 mot en nyare fyrhjulsdriven SUV som också får drag. Då kommer Toyotan att utrangeras helt.

160
Det finns ingenting som hindrar räddningstjänsterna från att göra helt egna upphandlingar av alla fordonstyper, även fullstora släckbilar. Alla räddningstjänster är faktiskt inte med i ramavtalet för BAS-bilar.

Jag tror inte att vi kommer att få se några brandbilar baserade på chassin som i princip inte används i svensk åkerinäring (t ex Renault Midlum), det handlar om tillgång till service och reservdelar. Även många märken/modeller som finns i stort antal på vägarna är ovanliga som brandbilar. 2007 gjorde vi en upphandling av två lastväxlarbilar och en tipp-/kranbil till Strängnäs kommun. En lastväxlare var till räddningstjänsten och de båda övriga till gatukontoret. Vi skickade riktad förfrågan till återförsäljare för både Scania, Volvo, Mercedes och MAN samt till flera påbyggare. Som brandbil kom endast offerter från Volvo och Scania. Gatukontorets bilar offererades från Volvo, Scania och Mercedes. MAN hördes inte av alls.

161
När det gäller utrymmet i kupén, framförallt i baksätet, har ju Volvo V70/XC70 förordats varmt i polisen. I princip alla övriga bilar som har varit aktuella är trängre.

Efter att de första Passaterna kom till polisen i Sörmland pratade jag med några patruller. Alla menade att om man fick välja mellan Volvo V 70 och VW Passat så vann V 70 på alla punkter. Om man fick välja mellan Saab 9-5 och VW Passat så vann Passat på alla punkter. Det sistnämnda var lite oväntat.

162
Ambulans och sjuktransport / SV: Nilsson XC90
« skrivet: 14:43 - 24/02 2016 »
Det handlar ju inte om några stora skillnader när det gäller yttermått men smidigheten mellan olika fordonstyper kan förstås diskuteras. Generellt har man ju klart bättre sikt i en minibuss medan körkomforten ofta är bättre i en personbil.

En XC70 i ambulansutförande har måtten L 5839 mm, B 1900 mm och H 2252 mm. XC90 blir ju inte mindre i alla fall.
En MB Sprinter med låga taket i ambulansutförande har måtten L 6280 mm, B 1993 mm och H 2500 mm.

163
Observera att det numera endast är Scania som är aktuellt som BAS 1, 3 och 4 om man följer ramavtalet helt. Ruberg och ARS erbjuder i avtalet Scania P 360 och P 370 medan Sala Brand har P 360, P 370, P 410 och även P 450. Precis som tidigare kommer man att kunna göra egna kompletteringar och lägga in egna önskemål vid den andra konkurrensutsättningen, jag tror dock inte att man kan få in "ickesvenska" chassin.

Ramavtalen finns nu att läsa på MSB:s hemsida:
https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Brand--raddning/BAS-bil/

164
Jag vet inte hur Autokaross ser på detta, det får framtiden utvisa...

165
Bilen säljs för att man inte tycker att den passar in i organisationen. Den upplevs vara dyr i drift samt alldeles för stor och klumpig i relation till sitt användningsområde. Någon ersättare är ännu inte inköpt men man pratar om något i stil med Mercedes Sprinter.

Sidor: 1 ... 10 [11] 12 ... 22