Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mårten Eskilsson

Sidor: 1 ... 9 [10] 11 ... 22
136
Vi har i nuläget valt bort Zenith eftersom det är väldigt dyrt i relation till hur mycket vi kan använda det. Zenith finns dock fortfarande med i diskussionen inför framtiden. Vi har också tittat på systemen Alitis och Criss men även de har lagts på is.

137
Strängnäs kommer att gå tillbaka till de "randiga" bårderna i gul reflex som vi har på flera bilar sedan tidigare och det blir också vår första bil med gula jalusier/luckor. Jalusierna på sidorna får ett kvadratiskt rutmönster medan vi för första gången sätter "fiskben" på bakluckorna. Självklart är det svart-vita kvadranter på samtliga fälgar och svart/vit-randig främre kofångare. Bilderna nedan visar dekorförslaget.

Det är nuvarande 4010 som blir 4410 i Mariefred och nuvarande 4410 blir 4210 som reservfordon med sommarplacering på Selaön.

138
Föreningen SUF / SV: Utryckning nr 2/2016
« skrivet: 10:20 - 06/07 2016 »
Igår morse godkände jag tryckoriginalet till Utryckning! 2/2016 så nu är tryckningen igång! Förhoppningsvis görs utskicket i början av nästa vecka.

139
Strängnäsbilen skulle ha levererats nästa vecka men är försenad och kommer i mitten av augusti. Jag godkände stripningsritningen i början av veckan och vi har skickat upp en del materiel som ska monteras.

Häromdagen fick jag lyssna på Federals Fedhorn (elektroniskt "Martinljud") på riktigt vid en demonstration. Den låter riktigt bra och ska monteras på någon av våra kommande bilar. 

140
Jag mötte bilen på E 20 vid Eskilstuna idag. Den är fortfarande omärkt. Byggnationen ser lite speciell ut eftersom skåpen är nedbyggda framför men inte bakom bakaxeln.

141
Det är lätt att slinta på tangenterna, självklart är det 2 41-1180 som blir 2 41-4180. Just på grund av risken för fel med nummer så har vi valt att det bara ska finnas en 1180, en 1280 och en 4180 i SME-området eftersom de normalt rör sig i hela området. Det kommer dock att finnas många dubblerade fordonsnummer i 1000-serien och då ska vi muntligt säga exempelvis "Räddning 1110 Vallby" eller "Räddning 1110 Eskilstuna" för att undvika missförstånd.

Det blir i nuläget ingen operatör/dirigent hos IB. Vi kommer fortfarande att använda oss av SOS för utlarmning och kvittenshantering. Vi vill dock bara jobba mot en SOS-central och det kommer att bli Örebro som redan arbetar med MBR.

142
Det är riktigt att respektive organisation behåller sin nuvarande insatsledarfunktion (L2) och att BIB blir ett gemensamt L3-befäl. Det nya samarbetet med fyra gemensamma funktioner innebär en direkt förstärkning för alla tre organisationerna eftersom MBR idag har tre av funktionerna, Eskilstuna har två medan Strängnäs bara har en. Dessutom kommer alla fem kommunernas samlade resurser att kunna flyttas fritt över ytan. Totalt kommer vi att ha 73 personer i ständig beredskap eller jour.

Vi kommer att få betydligt bättre uthållighet och slagkraft än tidigare när det gäller stabsarbete och bakre ledning. Dessutom minskar sårbarheten genom att fler personer kan upprätthålla ledningsfunktionerna och har tillgång till samma teknikstöd. Det satsas mycket på teknik för ledning och stab, framförallt i Eskilstuna men även i Västerås och Strängnäs. Grunden är att stabsfunktionen byggs upp i Eskilstuna men vid särskilda händelser byggs det upp även i Västerås och/eller Strängnäs.

Finanseringen bygger på invånarantal vilket innebär att MBR betalar/står för 56%, Eskilstuna för 33% och Strängnäs för 11% av funktionerna.

143
Inledningen på projektet berördes genom flera inlägg i denna tråd redan i juni 2015 så "ryktena" är helt sanna.

Vi kommer även fortsättningsvis att vara tre separata organisationer men preliminärt börjar vi redan i oktober med gemensam operativ ledning för Strängnäs-MBR-Eskilstuna (arbetsnamn SME) bestående av:
- Inre befäl placerat dygnet runt på Eskilstuna brandstation. Vi använder inte SOS-lokalerna utan enbart räddningstjänstens befintliga lokaler i RC:n.
- Brandbefäl i beredskap (BIB) som kommer att åka med befintlig 2 24-1180 (MB Viano). Funktionen utgår från Västerås eller Eskilstuna.
- Stabsbefäl i beredskap (SIB) som kommer att åka med befintlig 2 41-1280 (Volvo V 70 AWD). Funktionen utgår från Västerås eller Eskilstuna.
- Räddningschef i beredskap (RCB) som oftast kommer att ha tillgång till befintlig 2 24-1180 (Volvo V 70 AWD) som nummerändras till 2 41-4180. Denna bil kommer också att vara reservfordon för övriga ledningsfordon. Funktionen utgår från Strängnäs, Västerås eller Eskilstuna.


144
Räddningstjänst och brandkår / SV: Släckbil Södra Dalarna
« skrivet: 15:50 - 17/05 2016 »
Personalen sa att den var såld till Polen.

145
Räddningstjänst och brandkår / SV: Volvo Basbil
« skrivet: 15:49 - 17/05 2016 »
Frågan får ställas till anbudsgivarna men jag antar att det handlar om att man säljer ett koncept som är anpassat till Scaniachassin och att det under de senaste åren är väldigt få Volvo BAS-bilar som har beställts. Det går ju förstås fortfarande bra att köpa Volvo som brandbil - men inte på BAS-bilsavtalet.

Scania har under väldigt lång tid varit helt dominerande när det gäller dubbelhyttsbilar i Sverige och det fanns en period när Volvo inte hade något dubbelhyttschassi att erbjuda innan FM-hytten togs fram.

146
Övriga fordon / SV: Hägglunds
« skrivet: 10:01 - 11/05 2016 »
Alla "vanliga" Bv 206 (både civila och militära) har vad jag vet årsmodell 1980 även om de är tillverkade olika år.

147
Ärla kommer fortsättningsvis att ha två bilar, 1610 och 1660.

Kjula Flygplats ska under hösten "få tillbaka" den RB90 4x4 som ägs av Eskilstuna kommun men nu står på Västerås flygplats. Den ersätter då troligen den nuvarande Unimogen som ägs av Västerås Flygplats. När det gäller extra vattenförsörjning till Kjula som Ärla tidigare har svarat för så är det nu tankbil 1040 i Eskilstuna som gäller.

148
Tyvärr kommer inte den nya dykbilen 2 41-3060 att vara levererad till årsmötet. Den kommer preliminärt 28 april... Det är en Mercedes Sprinter med reg.nummer HFB 782.

RCB åker numera med en Renault Megane -11 som 2 41-3180. Den har reg.nummer WEG 473.

Nyköpings FIP-bil med reg.nummer FWF 784 heter numera 2 41-3260 och ersätter 2 41-3170.

149
Ambulans och sjuktransport / SV: Ambulanssjukvården Sörmland
« skrivet: 16:23 - 21/04 2016 »
Nya 3 41-7210 står just nu i Nyköping för utrustning och kommer att kunna beskådas/fotograferas av årsmötesdeltagarna (förutsatt att det finns personal hemma). När den är klar kommer Katrineholm att vara hemmabas. Bilen är avsedd för fyra patienter.

Singel Respondern 3 41-9980 (Volvo V 70 AWD) som tidigare har varit avsedd att verka i Gnestaområdet rör sig nu vid behov i hela länet, förra helgen åkte den på sex larm runt Eskilstuna. Det finns ytterligare en liknande bil som heter 3 41-9930 (Volvo XC 70) men den används för närvarande inte i den direkt operativa verksamheten och kommer högst troligt att stå i Nyköping för årsmötesdeltagarna.

150
Det låter redan nu som att tankbilen i Ärla inte kommer att ersättas med någon ny. Istället är man inne på att skaffa en lätt enhet/FIP som är mer välutrustad än nuvarande 2 41-1660 (Volvo V 70 AWD), det finns ju fina exempel i form av 2 41-1320, 2 41-1360 och 2 24-1765. Det är problem med C-kort i Ärla och man tycker att det räcker med en tung bil.

Sidor: 1 ... 9 [10] 11 ... 22